جنین برادر کش

پزشکان از جمجمه یک کودک خردسال، بقایای دوقلوی جذب شده اش را خارج کردند.

به گزارش سیناپرس همدان، در یک مورد بسیار نادر، پزشکان با جراحی، یک جنین را از مغز یک کودک یک ساله خارج کردند. پزشکان جنین را پس از اینکه کودک علائم کاهش رشد مهارت های حرکتی، دور سر بزرگ شده و تجمع مایع در مغز را نشان داده بود، شناسایی کردند.

در این گزارش که در مجله Neurology منتشر شد، اشاره شده است که توده در سر کودک خردسال، یک “دوقلو مونو کوریونیک دی آمنیوتیک ناقص” بود، به این معنی که در رحم، جنین‌ها زمانی جفت مشترک داشتند اما کیسه‌های آمنیوتیک جداگانه، کیسه های پر از مایع که جنین را در حین رشد احاطه کرده است، با دیواره نازک داشتند. این نوع دوقلوها از یک تخمک بارور شده یکسان به وجود می آیند، به این معنی که آنها یکسان هستند.

ناهنجاری که در آن یک جنین توسط جنین دیگری پوشانده می شود، به عنوان “جنین در جنین” یا گاهی اوقات “دوقلو انگلی” شناخته می شود. میامی هرالد گزارش داد که دوقلو جذب شده معمولاً رشد نمی کند در حالی که دیگری به رشد خود ادامه می دهد.

این پدیده در حدود 1 در هر 500000 تولد زنده رخ می دهد. معمولاً جنین بدشکل به صورت توده ای در شکم جنین دیگر ظاهر می شود که در پشت بافت هایی که دیواره شکم را پوشانده اند فرو رفته است. با این حال، در این مورد، توده در سر جنین میزبان ظاهر شد و احتمالاً در مراحل اولیه رشد، در مرحله‌ای که تخمک بارور شده مجموعه‌ای از سلول‌ها به نام بلاستوسیست را تشکیل می‌دهد، به وجود آمده است.

نویسندگان گزارش نوشتند: پیشنهاد شده است که جنین داخل جمجمه ای از بلاستوسیست های جدا نشده ایجاد شده است، به این معنی که خوشه های سلولی که قرار بود به دو جنین جداگانه تبدیل شوند، به هم چسبیده اند. قسمت های به هم چسبیده به لوب پیشین مغز جنین میزبان تبدیل می شوند و جنین دیگر را در طول تا شدن صفحه عصبی در بر می گیرند. (صفحه عصبی ساختاری است که در مراحل اولیه رشد شکل می گیرد و باعث ایجاد سیستم عصبی مرکزی می شود.)

یک گزارش نیز در سال 2020 در مجله World Neurosurgery اشاره کرد: جنین داخل جمجمه یک جنین با نرخ کمتر از 20 گزارش از تولد ها منتشر شده در سراسر جهان بسیار نادر است.

اسکن مغزی از سر کودک 1 ساله نشان داد که جنین دارای یک ستون مهره و دو استخوان ساق پا (فمور و درشت نی) بوده و جنین بدشکل دارای اسپینا بیفیدا بوده است، وضعیتی که در آن بخشی از نخاع در معرض دید قرار دارد. به جای پوشیده شدن توسط بافت های پشت، که به دلیل مشکل در طول رشد ایجاد شده است. پس از خارج کردن جنین از سر کودک، جزئیات توده جنینی نیز مشخص شد که دارای اندام فوقانی و جوانه های انگشت مانند است.

این گزارش و مقاله ی مرتبط با آن در مجله Neurology منتشر شد.

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا