موثرترین فناوری های پزشکی سال۱۴۰۱ را بشناسید

به هر کجای صنعت مراقبت های بهداشتی نگاه کنیم، می توانیم فناوری جدیدی را پیدا کنیم که برای مبارزه با بیماری ها، تولید واکسن ها و داروهای جدید و کمک به مردم برای داشتن زندگی سالم تر استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، واضح است که بیماری همه گیر کرونا به دیجیتالی شدن صنعت مراقبت های بهداشتی سرعت بخشیده است. بر اساس گزارش های سازمان های مراقبت های بهداشتی، ۸۰ درصد از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی قصد دارند سرمایه گذاری در فناوری و راه حل های دیجیتال را طی پنج سال آینده افزایش دهند. در این زمینه همچنان شاهد رشد در حوزه‌هایی از جمله پزشکی از راه دور، پزشکی شخصی، ژنومیکس و ابزارهای پوشیدنی خواهیم بود که با سازمان‌ دهندگانی که از هوش مصنوعی (AI)، محاسبات ابری، واقعیت توسعه‌ دهنده (XR) و اینترنت اشیا (IoT) استفاده می کنند، برای توسعه و ارائه موارد جدید درمان ها و خدمات بهره می برند.

پزشکی از راه دور

پس از همه ‌گیری جهانی کرونا، درصد مشاوره‌های مراقبت‌های بهداشتی که از راه دور انجام شده‌ اند از ۰٫۱ به ۴۳٫۵ درصد رسیده است. تحلیلگران می گویند:اکثر کاربران از این موضوع راضی بوده و به استفاده از خدمات پزشکی مجازی ادامه خواهند داد. به گفته کارشناسان، دلایل خوبی برای توسعه توانایی‌های معاینه، تشخیص و درمان بیماران از راه دور وجود دارد. در مناطق دورافتاده و مکان‌هایی که کمبود پزشک وجود دارد این روند با افزایش چشمگیر دسترسی به درمان‌های پزشکی می ‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

برای ارائه این نوع خدمات پزشکی از راه دور، فناوری‌های پوشیدنی نسل جدید به تشخیص ‌دهنده‌های ضربان قلب، استرس و اکسیژن خون مجهز شده‌ و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را قادر می ‌سازند تا علائم حیاتی را به ‌طور دقیق در زمان واقعی نظارت کنند. شکل پیشرفته‌ ای از این ایده را می ‌توان در اورژانس مجازی در حال توسعه در مرکز پزشکی اورژانس پنسیلوانیا مشاهده کرد.

واقعیت گسترده برای درمان بالینی

واقعیت بسط یافته (XR) اصطلاحی فراگیر است که واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) را پوشش می ‌دهد. به گزارش سیناپرس، همه این‌ها شامل لنزها یا هدست‌هایی هستند که درک ما از جهان را تغییر داده یا عناصر مجازی را روی تصاویر بلادرنگ دنیای اطرافمان قرار می ‌دهند. هدست‌های واقعیت مجازی برای پزشکان و جراحان مورد استفاده قرار گرفته و به آن‌ها اجازه می ‌دهند بدون اینکه بیماران را در معرض خطر قرار دهند، از نزدیک با عملکرد بدن انسان آشنا شوند. واقعیت مجازی نیز در درمان استفاده می شود. این فناوری می تواند بخشی از درمان باشد، جایی که برای آموزش مهارت های اجتماعی و مقابله ای به کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده شده است. همچنین برای تسهیل درمان شناختی رفتاری برای کمک به درد مزمن، اضطراب و حتی اسکیزوفرنی استفاده می‌ شود. برای مثال در این راستا فناوری با نام سیستم AccuVein به گونه‌ ای طراحی شده که به پزشکان و پرستاران در زمان نیاز به تزریق، مکان یابی رگ‌ها را با تشخیص نشانه حرارتی جریان خون آسان‌تر می کند. همچنین سیستم هولولنز مایکروسافت در سالن‌های جراحی استفاده می ‌شود و به جراح اجازه می ‌دهد اطلاعات زیادی درباره آنچه می ‌بیند دریافت کند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

مورد استفاده در سطح بالا برای هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی، مانند سایر بخش ها، کمک به درک حجم عظیمی از داده های نامرتب و بدون ساختار است که برای ضبط و تجزیه و تحلیل در دسترس هستند.

در مراقبت های بهداشتی، این فناوری به شکل داده های تصویر پزشکی، اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی و همچنین بسیاری از منابع دیگر از جمله اطلاعات در مورد شیوع بیماری های مسری مانند کووید، توزیع واکسن ها، داده های ژنومی سلول های زنده و حتی نسخه های پزشکان وجود دارد. برای مثال، ارائه دهندگان خدمات پزشکی بابیلون هلث از چت ربات‌های هوش مصنوعی که با پردازش زبان طبیعی پشتیبانی می‌ شوند، برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد علائم بیماری به متخصصان بهداشتی استفاده می کنند.

یکی دیگر از زمینه های مراقبت های بهداشتی که در سال گذشته عمیقاً تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفت، پزشکی پیشگیرانه بود. هدف پزشکی پیشگیرانه به جای واکنش به بیماری با ارائه درمان های بعد از وقوع، پیش بینی مکان و زمان وقوع بیماری و ارائه راه حل هایی قبل از وقوع آن است. این امر شامل پیش‌بینی محل شیوع بیماری‌های مسری، نرخ بستری در بیمارستان و عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش و مشکلات سلامتی در جمعیت‌ها یا مناطق مختلف جغرافیایی است.

دوقلوهای دیجیتال

یکی از خیره کننده ترین فناوری های سال گذشته، شبیه سازی دیجیتالی افراد است که برای آزمایش داروها و درمان ها استفاده شده و با هدف کاهش زمان لازم برای دریافت داروهای جدید شکل گرفته است. این مدل‌ها یا شبیه‌سازی‌ها می تواند به اندام‌ها یا سیستم‌های فردی محدود شود.

این فناوری با نام دوقلوهای دیجیتالی اندام‌ها و سیستم‌های انسانی به پزشکان اجازه می‌ دهد تا آسیب‌ شناسی‌های مختلف را بررسی کرده و بدون آسیب رساندن به بیماران، درمان‌ها را آزمایش کنند و در عین حال نیاز به آزمایش‌های گران‌ قیمت انسانی یا حیوانی را کاهش دهند.

پزشکی ژنومیک

به طور سنتی، داروها و درمان‌ها بر اساس یک مقیاس مناسب برای همه ایجاد می ‌شوند که با کارآزمایی‌هایی که برای بهینه ‌سازی داروها انجام شده اند، طراحی می شوند. به گزارش سیناپرس،فناوری مدرن، از جمله ژنومیکس امکان اتخاذ رویکرد بسیار شخصی‌تر را فراهم ‌آورده که منجر به درمان‌ هایی می ‌شود که می ‌توانند دقیقاً در سطح فردی طراحی شوند. برای مثال شرکت دارویی Novo Nordisk با شرکت سلامت دیجیتال Glooko همکاری کرده تا ابزارهای شخصی سازی شده برای نظارت بر دیابت ایجاد کند که توصیه های سفارشی برای رژیم غذایی و ورزش را ارائه می دهد.

گزارش: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا