کشف اقامتگاه لوکس روم باستان در فرانسه

مطالعات جدید باستان شناسی نشان می دهد: در امتداد رودخانه ای در جنوب فرانسه، مجموعه ای پیچیده از روم باستان قرار دارد. این سازه در طول قرن ها رها شدن و بی توجهی فرو ریخت و تبدیل به ویرانه ای پوشیده از خاک شد.

به گزارش سیناپرس، مؤسسه ملی تحقیقات باستان شناسی فرانسه در یک اطلاعیه ویژه اعلام کرد: باستان شناسان در منطقه ین، ساووا در حال کاوش در یک ویلای بسیار لوکس متعلق به امپراتوری روم باستان هستند.

باستان شناسان با نگاهی به عکس های هوایی این سایت، متوجه شدند که این منطقه ممکن است دارای ویرانه های رومی باشد. در ابتدا، آنها مشکوک بودند که ویرانه ها بخشی از یک معبد یا فضای مقدس است. زمانی که در سال ۲۰۲۰ حفاری این سایت آغاز شد، محققان به سرعت متوجه شدند که در این رابطه اشتباه می کنند.

در این بیانیه آمده است، باستان شناسان در کمال شگفتی در این محل به جای کشف یک معبد، یک مجموعه حمام و ویلای لوکس را کشف کردند. این استراحتگاه متعلق به روم باستان در امتداد ساحل رودخانه رون در نزدیکی آبشاری قرار داشت که برای تامین آب مجموعه حمام استفاده می شد. کارشناسان اعلام کردند که بقایای مواد معدنی موجود در آبشار با بقایای یافت شده در لوله های استراحتگاه مطابقت دارد. به گفته باستان شناسان، این مجموعه در قرن دوم میلادی ساخته شد و در پایان قرن چهارم متروک شد.

در گزارش باستان شناسان آمده است که خرابه های استراحتگاه ۱۸۰۰ ساله فوق  شامل بخشی با سه اتاق و قطعاتی از یک سیستم گرمایشی است. این اتاق ها احتمالاً به عنوان اتاق گرم، اتاق متوسط و اتاق سرد استفاده می شدند.

به گزارش سیناپرس، بخش دیگری از این مجموعه ۱۸۰۰ ساله دارای حوض بزرگی بود که زمانی به عنوان استخر استفاده می شد. به گفته کارشناسان، ویرانه ها همچنین دارای یک بخش باز بودند که احتمالاً یک باغ را در خود جای داده بود.

نقوش دیوارس تزئین شده نیز در دو اتاق دیگر این ویلا کشف شد. یکی از این تصاویر، تزئینات خطوط سبز خاکستری را نشان می دهد که به شکل بوته مانند در زمینه قرمز تیره چیده شده اند. باستان شناسان مطمئن نیستند که این اتاق های تزئین شده چه کاربردی داشته اند و احتمالا این اتاق ها می توانستند به عنوان رختکن، کتابخانه یا فضای ذخیره مواد غذایی عمل کنند.

منبع: thenewstribune