کشف شباهت شگفت انگیز در ابزار سنگی انسان های اولیه و میمون ها

نتایج تحقیقات انسان شناسان موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک نشان داده که ساخت ابزار سنگی منحصر به انسان و اجدادشان نیست.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه بر اساس تحلیل‌های جدید ابزارهای سنگی مورد استفاده ماکاک‌های دم دراز در پارک ملی Phang Nga در تایلند شکل گرفته است. این میمون ها از ابزارهای سنگی برای شکستن آجیل های پوست سخت استفاده می کنند. در این فرآیند، میمون ها اغلب از سنگ چکش و سندان خود که از خورد کردن سنگ ها ساخته اند، برای شکستن استفاده می کنند. علاوه بر این، بسیاری از این مصنوعات دارای همه ویژگی‌هایی هستند که معمولاً برای شناسایی ابزارهای سنگی در برخی از قدیمی‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی در شرق آفریقا استفاده می‌ شوند.

محققان این مطالعه توضیح می دهد: توانایی ساختن عمدی تکه های سنگی تیز به عنوان یک نقطه حیاتی در تکامل انسان ها تلقی می شود و درک اینکه چگونه و چه زمانی این اتفاق افتاده است یک سوال بزرگ است که معمولا از طریق مطالعه مصنوعات و فسیل های گذشته مورد بررسی قرار می گیرد. به گفته پژوهشگران، این مطالعه نشان می دهد:سنگ تولید ابزار منحصر به انسان و اجداد ما نیست.

به گزارش سیناپرس،این واقعیت که ماکاک ها از ابزارهای سنگی برای شکستن آجیل استفاده می کنند، تعجب آور نیست، زیرا آنها همچنین از ابزارهایی برای بازکردن صدف های مختلف نیز استفاده می کنند. شباهت ابزارهای این میمون ها تا حدی است که از برخی از آن ها از مصنوعات هومینین قابل تشخیص نیست.

با مقایسه قطعات سنگی ساخته شده توسط ماکاک ها با قطعات سنگی برخی از قدیمی ترین مکان های باستان شناسی، محققان توانستند نشان دهند که بسیاری از مصنوعات تولید شده توسط میمون ها در محدوده آنهایی هستند که معمولاً با انسان های اولیه مرتبط اند. جاناتان ریوز (Jonathan Reeves) یکی از محققان این مطالعه می ‌گوید: این واقعیت که این آثار را می ‌توان از طریق شکستن سنگ ها تولید کرد، پیامدهایی برای طیف رفتارهایی دارد که ما با پوسته‌های لبه‌های تیز در پرونده‌های باستان‌شناسی مرتبط می ‌دانیم.

او می افزاید: ابزارهای سنگی ماکاک که به تازگی کشف شده اند، بینش جدیدی در مورد چگونگی شروع اولین فناوری در اجداد اولیه ما ارائه می دهند و اینکه منشأ آن ممکن است با رفتارهای مشابه در شکستن سنگ ها مرتبط باشد که این امر می تواند به طور قابل توجهی قدیمی تر از قدیمی ترین سوابق باستان شناسی فعلی باشد.

ریوز در خاتمه اضافه می کند: شکستن آجیل با استفاده از چکش و سندان سنگی، مشابه کاری که امروزه برخی از نخستی‌ها انجام می ‌دهند، توسط برخی محققان به عنوان نسخه احتمالی برای تولید ابزار سنگی شناسایی شده است. او می‌ گوید: این کشف نشان می ‌دهد که چگونه نخستی‌های زنده می‌ توانند به محققان در بررسی منشأ و تکامل استفاده از ابزار در دودمان خودمان کمک کنند.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا