تولید خالص ترین سولفات پتاسیم جهان توسط محققان ایرانی

پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه موفق به تولید خالص ترین سولفات پتاسیم در جهان شدند.

سیاوش عزیزی، مدیر مناطق این شرکت دانش بنیان در گفتگو با سیناپرس گفت: شرکت ما تولید کننده کودهای تقویت کننده شیمیایی غیر مضر است. مزارع ایران متاسفانه طی چند سال اخیر با مشکل زیادی مواجه هستند؛ این مزارع یک سری منابع خاکی را ندارند از اینرو کشاورز باید این عناصر خاکی مورد نیاز را به زمین تزریق کند.

وی افزود: محصولی کاشته شده برای رشد نیاز به یک سری پارامترها در خاک دارد. خاک و زمین های ایران آن پارامترها را ندارد به همین دلیل ما مجبوریم این عناصر را به آنها القا کنیم. شرکت ما این عناصر از قبیل پتاسیم، فسفر، ازت، نیتروژن را تولید و و به خاک اضافه کرده است تا گیاه بارور شود.

وی اظهارداشت: درصد خلوص این محصولات بسیار اهمیت دارد. درصد خلوص این محصولات باید در حدی باشد که نیاز مزرعه دار را برطرف کند بنابراین تاثیر و خلوص این مواد بیشتر از ضرر آن اهمیت دارد. ما اکنون توانسته ایم خالص ترین سولفات پتاسیم جهان را _به شرط آنالیز _تولید کنیم. میزان پتاسیم این محصول 53 درصد و میزان کلر آن 0/3 درصد( کمترین میزان کلر) است.

عزیزی خاطرنشان کرد: درصد زیاد کلر تاثیر بدی در مزارع می گذارد و روند تزریق محصول به مزرعه و میزان اثر بخشی به گیاه و زمین را کمتر می کند.بنابراین پژوهشگران این مجموعه توانسته اند مضرات این محصول را کاهش و اثر بخشی آن را افزایش دهند؛ در این محصول ضررهای خواص شیمیایی گرفته ایم و بسته ای کامل از قبیل محصولات پودری و مایع و انواع NPK تولید کرده ایم.

وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: اکنون برندهای مختلف خارجی در بازار ایران وجود دارند که کشاورزان و مزرعه داران با قیمت بالای آن را خریداری می کنند. درصد پتاسیم نمونه های خارجی نسبت به محصول تولیدی شرکت ما کمتر و درصد کلر آن نیز بیشتر است اما متاسفانه اعتماد خریداران به محصولات داخلی خیلی کم است، زیرا برخی از برندهای داخلی بی کیفیت عرضه شده اند و ذهنیت بدی از محصولات ایرانی در بین مزرعه داران به وجود آمده است. از سوی دیگر اعمال تحریم ها باعث شده اند تا ما برای صادرات محصولات خود با مشکلات زیادی مواجه شویم.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا