رئیس جهاددانشگاهی عنوان کرد؛
پیشتازی جهاددانشگاهی در بسیاری از رشته های تخصصی دنیا

رئیس جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی اکنون در بسیاری از رشته های تخصصی در ایران و جهان پیشرو است و مسوولیت سنگینی نیز در حوزه آموزش دارد. این نهاد باید با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رشته ها و تخصص هایی مورد نیاز جامعه را راه اندازی کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی امروز در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: مراکز و نهادهای مختلف مانند دانشگاه، سپاه و جهاد سازندگی و جهاد دانشگاهی مولد انقلاب اسلامی هستند. برخی از این مراکز پیش از انقلاب همتایی داشتند اما جهاددانشگاهی با این حجم کار پژوهشی و دستاورد علمی همتایی نداشت. جوانان آن برهه این نهاد را تشکیل دادند و یک خودباوری ملی در کشور ایجاد کردند.

وی افزود: پیش از تشکیل جهاددانشگاهی انجام تحقیق و پژوهش در امور فنی و مسائل فرهنگی بسیار کم و ناچیز بود. حتی در دوران دفاع مقدس در بسیاری از حوزه های فنی دچار مشکل بودیم، اما پژوهشگران جهاددانشگاهی از همان ابتدا با ورود به حوزه فنی، پدافند غیر عامل، ساخت تجهیزات مختلف و امور علوم انسانی، مبارزات روحی و روانی با دشمن و با خلق دستاوردهای بزرگی توانستند با رفع معضلات جامعه کمک بزرگی کنند. به گونه ای که مقام معظم رهبری، جهاددانشگاهی را یک نهاد و سازمان مبارک می دانند و امید زیادی به این نهاد دارند.

به گفته وی، همه این دستاوردها حاصل تلاش و ایثار جهادگرانی است که طی چند دهه اخیر بدون هیچ چشمداشتی به امر پژوهش و تحقیق در حوزه های مختلف پرداخته اند.

وی اظهارداشت: جهاددانشگاهی در حوزه آموزشی نیز اقدام به راه اندازی نخستین موسسه غیر انتفاعی کرد و توانست با کسب امتیازهای لازم این موسسه را تبدیل به دانشگاه علم و فرهنگ کند.

مسلمی نائینی تصریح کرد: جهاددانشگاهی ترکیبی از مسائل فرهنگی، علوم انسانی، پزشکی، کشاورزی، فنی و مهندسی دارد. همچنین در بسیاری از رشته ها مانند پزشکی و ژن درمانی نیز در کشور و جهان پیشرو است؛ تا جایی که در دنیا حوزه سلول های بنیادی، جمهوری اسلامی ایران را به نام جهاددانشگاهی می شناسند.

رئیس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: ما مسوولیت سنگینی در حوزه آموزش داریم و باید با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ،رشته ها و تخصص های مورد نیاز جامعه را راه اندازی کنیم. هرچند دانشگاه های غیر انتفاعی زیادی رشته های مختلفی ایجاد کرده اند،اما ما در جهاددانشگاهی نباید موازی با آنها کار انجام دهیم.

وی یادآورشد: یکی از دستاوردهای بزرگ جهاددانشگاهی ایجاد پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است. اقدامی جدید که توسط این نهاد پایه گذاری شد.در این راستا نیز می توانیم در رشته های علوم انسانی، فرهنگ و هنر فعالیت های ارزنده ای کرده و با ورود به حوزه های بین المللی، دانشجوی خارجی جذب کنیم.

گزارش:فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا