وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق؛
ایران مشکلات موجود در تحصیل دانشجویان عراقی را رفع کند

وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق با بیان اینکه، بسیاری از جوانان عراقی علاقه‌مند به تحصیل در ایران هستند، از ایران خواست برخی مشکلات موجود در تحصیل دانشجویان عراقی را رفع کند.

به گزارش سیناپرس، نعیم العبودی که به تهران سفر کرده در دیدار با محمدعلی زلفی گلوزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تحصیل ۷۵ هزار دانشجوی عراقی در ایران اظهار کرد: اکنون تقاضا برای تحصیل در ایران در عراق بسیار زیاد است و تعداد زیادی از دانشجویان عراقی علاقه مندند در ایران به عنوان کشور دوست و همسایه تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه های عراقی توان پاسخ به این حجم از تقاضا را ندارند، از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد که ظرفیت پذیرش دانشجویان عراقی در ایران را بیشتر کند.

نعیم العبودی افزود: از ایران انتظار داریم برخی مشکلات موجود در تحصیل دانشجویان را رفع کند تا دانشجویان عراقی گزینه‌های دیگری را برای تحصیل انتخاب نکنند.

وی با بیان اینکه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران در حد خوبی قرار دارد، گفت: توانایی ها و ظرفیت های علمی دو کشور ایجاب می‌کند که در زمینه علمی و پژوهشی نیز همکاری های جدی و مهمی با یکدیگر داشته باشیم و در این زمینه نیازمند برنامه ریزی دقیق و تشکیل کارگروه‌های ویژه هستیم.

وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق با اشاره به بازدید خود از برخی پارک های علم و فناوری ایران افزود: در عراق نیز پارک های علمی مشابهی وجود دارد و علاقه مند هستیم که تجربیات دو کشور در زمینه شرکت های دانش بنیان و فناوری به اشتراک گذاشته شود.

وی با اشاره به راه اندازی نخستین شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایرانی در عراق تاکید کرد: اکنون زمینه برای همکاری های بیشتر دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم و دانشگاه های عراقی فراهم است.

پیشنهاد برگزاری اجلاس مشترک روسای دانشگاههای ایران و عراق

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار رابطه دو ملت ایران و عراق را به دلیل وجود تعدادی از زیارتگاه های امام معصوم از جمله حضرت علی(ع) و امام حسین (ع)، یک رابطه قلبی و عاطفی دانست، افزود: همه ایرانیان آرزو دارند که بتوانند این دو زیارت گاه و سایر زیارت گاه های خاندان اهل بیت(ع) در آن کشور را زیارت کنند.

محمدعلی زلفی گل ضمن تاکید بر افزایش تبادلات علمی مشترک ایران و عراق در زمینه های پژوهشی و دانشجویی و سمینارهای مشترک گفت: برگزاری اجلاس مشترک میان روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری ایران و روسای موسسات آموزش عالی و پژوهشی فناوری عراق می تواند به درک دو کشور از توانایی علمی طرف مقابل و شناخت دقیق زمینه های همکاری کمک کند.

همکاری در حوزه های محیط زیست و نفت و گاز
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با استقبال از پیشنهاد وزیر آموزش عالی عراق مبنی بر اینکه منافع مشترک دو کشور را پایه و اساس همکاری های علمی و فناوری قرار دهیم، افزود: بعضی حوزه های علمی وجود دارند که مورد علاقه کشور هستند و می توانیم در آن زمینه پژوهش های مشترک انجام دهیم که از جمله این حوزه ها می توان به حوزه های نفت و گاز و محیط زیست اشاره کنیم.

زلفی گل با بیان اینکه تعداد زیادی از دانشجویان عراقی در ایران تحصیل می کنند، گفت: دانشجویان عراقی را همانند فرزندان خود می دانیم و تلاش می‌کنیم تا با کمترین دغدغه به تحصیلات خود در کشور ایران ادامه دهند.

همکاری در زمینه آموزش زبان فارسی و عربی
وی همکاری های ایران و عراق در زمینه آموزش دانشگاهی زبان‌های فارسی و عربی را یکی از زمینه های مشترک همکاری بین دو کشور دانست و از اظهار تمایل ایران برای ایجاد کرسی‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه های عراق خبر داد و افزود: همچنین از ایجاد کرسی های آموزش زبان عربی در دانشگاه های ایران استقبال می‌کنیم.

زلفی گل تاکید کرد: اگر دانشجویان ایرانی رشته های زبان و ادبیات عربی بتوانند بخشی از دوره تحصیل خود را در دانشگاههای عراق بگذرانند، می توانند در محیط واقعی زبان عربی را به شکل عمیق تر و جذاب تری یاد بگیرند.

وی همچنین گفت:می توانیم دوره های تحصیلی کارشناسی را در برخی رشته های تحصیلی به صورت مشترک بین دانشگاههای دو کشور برگزار کنیم که حدود دو سال از زمان تحصیل در ایران و دو سال دیگر را در عراق سپری کنند.

زلفی گل با اشاره به تغییرات اقلیمی طبیعی و برخی نتایج آن همچون خشکسالی و مسائل کم آبی که آثار اجتماعی و اقتصادی خاصی را ایجاد کرده، افزود: از طرفی در دنیا با پدیده‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا، هوافضا، پدیده های جدید در فضای مجازی و فناوری اطلاعات مواجه هستیم و فضای جدید فرهنگی را نیز ایجاد کرده که برای مدیریت این اقلیم تازه فرهنگی می توانیم بین دو کشور همفکری و تبادل نظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ایران و عراق از منابع غنی نفت و گاز برخوردار هستند، بیان کرد: هر دو کشور می توانند با تکیه بر علم دانش و افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه و افزایش همکاری‌های علمی مشترک از خام فروشی منابع طبیعی فاصله گرفته و با تکیه بر علم و دانش، منابع طبیعی خود را با ارزش افزوده و بهای واقعی به کشورهای دیگر صادر کنند.

بر اساس اعلام وزارت علوم، در ادامه این دیدار، تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی ایران و عراق به امضای وزیر علوم کشور و وزیر آموزش عالی عراق رسید.

وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم و نصیر عبدالمحسن عبداله سفیر عراق در ایران در این دیدار حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا