تشخیص زودهنگام کم خونی در کودکان با استفاده از گوشی هوشمند

محققان دانشگاه UCL و دانشگاه غنا تنها با استفاده از مجموعه ای از تصاویر گوشی های هوشمند با موفقیت پیش بینی کردند که آیا کودکان کم خونی دارند یا خیر.

به گزارش سیناپرس همدان، این مطالعه که در PLOS ONE منتشر شد، محققان و پزشکان UCL Engineering، UCLH و بیمارستان آموزشی Korle Bu غنا را گرد هم آورد تا یک روش تشخیصی جدید غیرتهاجمی را با استفاده از عکس‌های گوشی هوشمند از چشم و صورت بررسی کنند.

این پیشرفت می تواند غربالگری کم خونی را برای کودکان در غنا (و سایر کشورهای با درآمد کم و متوسط) که در آن نرخ بالای این بیماری به دلیل کمبود آهن وجود دارد، به طور گسترده در دسترس قرار دهد، زیرا ابزار غربالگری بسیار ارزان تر از گزینه های موجود است و نتایج را در یک جلسه ارائه می دهد.

این مقاله بر اساس تحقیقات موفق شکل گرفته قبلی توسط همان تیم انجام شده است که استفاده از یک برنامه (neoSCB) برای تشخیص زردی در نوزادان تازه متولد شده را بررسی کردند.

کم خونی وضعیتی است که باعث کاهش غلظت هموگلوبین در خون می شود، به این معنی که اکسیژن به طور موثر در بدن منتقل نمی شود.

این بیماری دو میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند تأثیر قابل توجهی بر پیامدهای رشدی در کودکان داشته باشد و حساسیت آنها را به بیماری های عفونی افزایش دهد و رشد شناختی آنها را مختل کند.

شایع ترین علت کم خونی در سطح جهان کمبود آهن است، اما سایر بیماری ها مانند از دست دادن خون، مالاریا و بیماری سلول داسی شکل نیز در آن نقش دارند.

نویسنده اول توماس ویمیس (UCL Medical Physics & Biomedical Engineering) گفت: تلفن های هوشمند در سطح جهانی محبوب هستند، اما تحقیقاتی که با استفاده از تصویربرداری از گوشی های هوشمند برای تشخیص بیماری ها انجام می شود، روند کلی شگفت آوری را هنگام انتقال نتایج به گروه های مختلف مردم نشان می دهد.

ما از دیدن این نتایج امیدوارکننده در گروهی که اغلب در تحقیقات در زمینه تشخیص توسط گوشی های هوشمند کمتر معرفی شده اند، هیجان زده هستیم. یک روش مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای غربالگری کم خونی با استفاده از تلفن هوشمند می تواند باعث بهبود طولانی مدت کیفیت زندگی تعداد زیادی از مردم شود.

به طور سنتی، تشخیص کم خونی نیاز به نمونه گیری خون دارد که می تواند برای بیماران و سیستم های مراقبت های بهداشتی پرهزینه باشد. این می تواند نابرابری های مربوط به هزینه سفر به بیمارستان برای آزمایش خون را ایجاد کند. اغلب خانواده ها به دلیل انتقال نمونه ها بین کلینیک و آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل، نیاز به دو سفر، گرفتن نمونه خون و سپس جمع آوری نتایج دارند.

در دهه 1980 یک دستگاه دستی به نام HemoCue ساخته شد تا نتایج فوری‌تری ارائه دهد، اما این کار هزینه‌های اولیه و مستمر قابل توجهی را به همراه دارد و همچنان به یک نمونه خون از انگشت نیاز دارد.

محققان می‌دانستند که هموگلوبین به دلیل جذب نور، رنگ بسیار مشخصی دارد، بنابراین قصد داشتند روشی برای گرفتن عکس‌های گوشی هوشمند و استفاده از آن‌ها برای پیش‌بینی وجود کم خونی ایجاد کنند.

آنها عکس های گرفته شده از 43 کودک زیر چهار سال را که برای شرکت در مطالعه در سال 2018 داوطلب شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. تصاویر مربوط به سه ناحیه بود که کمترین رنگدانه پوست در بدن در آن نواحی وجود دارد (سفیدی چشم، لب پایین و پلک پایین).

این تیم دریافت که وقتی اینها با هم برای پیش‌بینی غلظت هموگلوبین خون مورد ارزیابی قرار گرفتند، توانستند با موفقیت تمام موارد با طبقه‌بندی شدید کم‌خونی را شناسایی کنند و کم‌خونی خفیف‌تر را با نرخ‌هایی که احتمالاً از نظر بالینی مفید هستند، تشخیص دهند.

محقق اصلی دکتر ترنس لئونگ (UCL Medical Physics & Biomedical Engineering) گفت: از سال 2018، ما با دانشگاه غنا بر روی راه های مقرون به صرفه برای بهبود مراقبت های بهداشتی با استفاده از تلفن های هوشمند کار می کنیم. پس از موفقیت ما در غربالگری زردی نوزادان، ما بسیار هیجان زده هستیم که می بینیم تکنیک تصویربرداری تلفن هوشمند می تواند برای غربالگری کم خونی در کودکان خردسال و نوزادان نیز اعمال شود.

دکتر جودیت میک (UCLH) نویسنده ارشد این مقاله افزود: کم خونی یک مشکل مهم برای نوزادان، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط است، و ما امیدواریم که این نوع فناوری منجر به تشخیص و درمان زودتر در آینده نزدیک شود.

این مطالعه و مطالب بیشتر در PLOS ONE منتشر شده است.

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا