رپورتاژ آگهی؛
سونوگرافی، بهترین روش برای تشخیص کبد چرب

یکی از نگرانی‌های عمده سازمان بهداشت و سلامت جهانی، بیماری کبد چرب است. تغییر در سبک تغذیه و زندگی، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش داده است. شما نیز ممکن است علائمی مثل تیره شدن پوست صورت یا بروز آکنه و جوش فعال را مشاهده کرده باشید. تمامی این علائم از نشانه‌های بیماری کبد چرب هستند.

طبق تشخیص پزشکان، تکنیک‌های تصویربرداری مبتنی بر اولتراسوند نقش موثری در تشخیص و تعیین بیماری کبد چرب دارند. مزایای گوناگون دستگاه سونوگرافی مثل ارائه نتایج واقعی، هزینه بسیار کم و ارزیابی کمی و کیفی کبد باعث شده است تا به عنوان یک دستگاه مناسب برای تشخیص کبد چرب مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه قصد داریم درباره یکی از تکنولوژی‌های پزشکی یعنی سونوگرافی برای تشخیص کبد چرب صحبت کنیم.

چرا تشخیص کبد چرب با سونوگرافی، بهترین روش است؟

دلایل مختلفی باعث شده است که سونوگرافی تشخیص کبد چرب یک روش مناسب برای بررسی وضعیت کبد باشد. در ادامه به طور کامل درباره این دلایل صحبت خواهیم کرد:

غیر تهاجمی

دستگاه سونوگرافی عملکرد غیرتهاجمی دارد و کوچک‌ترین آسیبی به اندام‌های داخلی یا پوست بدن وارد نخواهد کرد. امواج سونوگرافی مانند دستگاه اشعه ایکس، برای بدن مضر نیستند و منجر به بروز بیماری‌های خطرناک مثل سرطان نمی‌شوند. تاکنون تحقیقات و پژوهش‌های گوناگونی روی ایمن بودن امواج دستگاه سونوگرافی انجام شده است. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سونوگرافی یک ابزار کاملاً بی خطر برای بدن انسان است.

تصاویر دقیق و با جزئیات

بیماری کبد چرب علائم قابل توجهی دارد. پزشک می‌تواند این بیماری را از روی برخی از علائم ظاهری تشخیص دهد. اما برای تشخیص دقیق‌تر و بررسی محل آسیب روی سطح کبد، باید از امواج اولتراسوند استفاده کرد. این امواج، تصاویر دقیقی از کبد روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهند.

بدون درد بودن

دلیل دیگر برای استفاده از دستگاه سونوگرافی جهت تشخیص بیماری کبد چرب، بدون درد بودن آن است. بیمار هنگام انجام سونوگرافی کوچک‌ترین درد و ناراحتی احساس نمی‌کند.

درمان سریع تر و بهتر

با استفاده از دستگاه سونوگرافی، مشکل اصلی مربوط به کبد سریع‌تر تشخیص داده خواهد شد. در نتیجه فرآیند درمان زودتر آغاز شده و کبد چرب به سرعت بهبود می‌یابد.

درجه بندی کبد چرب در سونوگرافی

کبد چرب در گریدهای مختلف دسته بندی می‌شود  و همانطور که در این مقاله از ncbi گفته شده است، امکان تشخیص هر یک با استفاده از سونوگرافی وجود دارد.

کبد چرب گرید 1

کبد چرب گرید یک معمولاً خطرناک نیست و با علائم بسیار محدودی همراه است. این بیماری درجه خفیفی دارد و تشخیص آن بسیار سخت است، زیرا معمولا با علائم خاصی همراه نیست و منجر به آسیب رسیدن به کبد نمی‌شود. بهترین دستگاه برای تشخیص این گرید کبد چرب، دستگاه سونوگرافی است.

کبد چرب گرید 2

از دیگر انواع گرید کبد چرب، گرید ۲ است که نسبت به گرید ۱ خطرناک‌تر است و علائم خاصی را نشان می‌دهد. در این بیماری، کبد مقداری آسیب می‌بیند. در صورتی که شخص برای درمان اقدام نکند، ممکن است آسیب وارد شده به کبد افزایش یافته و منجر به بروز عوارض خطرناک‌تر شود.

کبد چرب گرید 3

کبد چرب گرید ۳ نوعی بیماری کبد چرب بسیار خطرناک است و در صورت نادیده گرفتن، ممکن است موجب از دست دادن کبد شود. در این بیماری، ساختار کبد تا حد زیادی آسیب می‌بیند و علائم خطرناک بیماری کبد چرب مشاهده خواهد شد. کبد چرب گرید ۳ باید به سرعت درمان شود.

سونوگرافی کبد چرب چگونه است؟

برای انجام سونوگرافی کبد چرب، ابتدا شخص روی تخت دراز می‌کشد. پروب دستگاه سونوگرافی باید دقیقاً روی سطح پوست قرار گیرد. بنابراین، پیراهن، بلوز یا هر شی دیگری نباید بین پروب دستگاه و سطح بدن قرار داشته باشد.

متخصص، ابتدا مقداری ژل روی سطح پوست شکم می‌ریزد. سپس پروب دستگاه روی سطح پوست قرار خواهد گرفت. امواج دستگاه سونوگرافی به سمت کبد تابانده شده و بعد از برخورد با اندام‌های داخلی بدن، مجدداً بازتاب می‌شوند. بازتاب امواج دستگاه سونوگرافی به صورت تصویر روی صفحه نمایشگر قابل مشاهده است.

به این ترتیب، پزشک می‌تواند به طور کامل وضعیت کبد را مورد بررسی قرار دهد. سونوگرافی کبد چرب تقریباً بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. برای دریافت نتایج دقیق‌تر، پیشنهاد می‌کنیم روز سونوگرافی کبد چرب، ناشتا باشید و از نوشیدن و خوردن غذا پرهیز کنید. همچنین بهتر است ۲۴ الی ۴۸ ساعت قبل از سونوگرافی کبد چرب، از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.

تجربیات و پژوهش‌ها نشان می‌دهند دستگاه سونوگرافی ابزار مناسبی برای تشخیص بیماری‌های مربوط به کبد مثل کبد چرب است. پزشکان با استفاده از دستگاه سونوگرافی، تشخیص دقیق‌تری خواهند داشت و می‌توانند روش درمان بهتری را انتخاب کنند. می‌توان دستگاه سونوگرافی هندهلد را به عنوان یک تکنولوژی جدید در پزشکی زیبایی مثال زد. این دستگاه نه تنها برای تشخیص و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه هنگام درمان نیز می تواند توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا