کد خبر : 4525 شنبه 08 فروردین 1394 - 21:44:49
کشف-نیتروژن-در-مریخ

کشف نیتروژن در مریخ

سیناپرس: علائم امیدوار کننده دیگری که نشان می دهد سیاره مریخ زمانی قابل سکونت بوده توسط کاوش گر مریخ پیمای ناسا به تازگی بدست آمده است.

کاوش گر کیوریوس روور در داخل خاک این سیاره قرمز رنگ مقداری نیتروژن یافت کرده است که به گفته ناسا این مقدار نیتروژن یافت شده به طور غیر مستقیم و به صورت نیتریک اکسید زمانی که نمونه های گرفته شده از خاک به وسیله دستگاه طیف سنج حرارت دیدند بدست آمده است.

دستگاه ها ترکیبات نیتروژن گوناگونی شناسایی کرده اند که از جمله آن ها می توان به نیتریک اکسید که از تجزیه نیترات بدست می آید اشاره نمود.نیترات ها (NO3) مولکول های حاوی نیتروژن و اکسیژن هستند که در DNA , پروتئین ها و بسیاری از مولکول های مواد دیگر یافت می شوند.

نیتروژن روی کره زمین بیشتر به فرم گاز نیتروژن در اتمسفر موجود می باشد اما گیاهان و باکتری ها توانایی تبدیل کردن مولکول های نیتروژن به نیترات را دارند و در نتیجه آن ها قابلیت استفاده در سایر ارگانیسم ها را پیدا می کنند.اگرچه این مولکول ها در نتیجه رعد و برق و سقوط شهاب سنگ ها نیز قابل تولید می باشند.

این نیترات ها در نمونه گیری هایی که کیوریوس از طوفان های شن و ماسه در سایت راکنست و یلونایف بی انجام  داده بدست آمده است.این تنوع در نمونه ها باعث شد تا ناسا اعلام کند که در سراسر مشتری نیترات با تمرکز 1100 ppm  وجود دارد.

باقی ماندن این مقدار مولکول نیترات در خاک مریخ حاکی از قابل سکونت بودن این سیاره در گذشته های دور است.اما پیش از این  دانشمندان تصور می کردند که این مقدار نیترات موجود در مریخ به علت انرژی آزاد شده از برخورد شهاب سنگ ها با سطح مریخ بوده است.

نتایج این پژوهش در مجله آکادمی ملی علوم به تازگی چاپ رسید.

کلید واژه ها: کشف نیتروژن مریخ