خروج رسمی روسیه از معاهده منع تسلیحاتی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عصر دیروز سه شنبه قانونی را امضا کرد که به طور رسمی مشارکت روسیه در معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (New START) با ایالات متحده را به حالت تعلیق در می آورد.

به گزارش سیناپرس، روسیه طی هفته های گذشته تهدید کرده بود که قصد دارد از معاهده منع تسلیحاتی خود با ایالات متحده خارج می شود و سرانجام عصر دیروز رئیس جمهور این کشور به طور رسمی این قانون را امضا کرده و روسیه را از تعهدات آن معاف کرد. به باور کارشناسان، این موضوع می تواند شرایط رقابتی دو کشور و روند جنون آمیز توسعه سلاح های کشتار جمعی را افزایش داده و شرایطی مشابه دوران جنگ سرد بر جهان حاکم کند.

گفتنی است، بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، قانون فوق بلافاصله لازم الاجرا بوده و بر اساس قانون منتشر شده تصمیم برای از سرگیری مشارکت روسیه در این معاهده بر عهده رئیس دولت است.

پیش از این پوتین در سخنرانی سالانه خود در مجمع فدرال در ۲۱ فوریه (دوم اسفند) گفت: روسیه مشارکت خود را در معاهده New START به جای خروج از آن تعلیق می کند. وی همچنین به پتانسیل حمله ترکیبی ناتو اشاره کرد، زیرا بریتانیا و فرانسه نیز دارای زرادخانه های هسته ای هستند که تهدیدی برای روسیه محسوب می شود.

گفتنی است، یک روز بعد از اینکه لایحه تعلیق معاهده New START به اتفاق آرا توسط پارلمان روسیه به تصویب رسید ، برای تایید نهایی به پوتین ارسال شده و وی نیز روز گذشته آن را امضا و ابلاغ کرد.

به گزارش سیناپرس، New START ، آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته ای باقیمانده بین دو ابرقدرت هسته ای، با موافقت دو کشور حداکثر تا پنج سال قابل تمدید بود. روسیه و ایالات متحده این معاهده را در تاریخ ۳ فوریه سال ۲۰۲۱ به طور رسمی پنج سال تمدید کرده بودند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا