طوطی ها بدون داشتن لب چگونه قادر به حرف زدن هستند؟

طوطی ها جز معدود حیواناتی محسوب می شوند که قادر به تقلید صدای انسان هستند. این موضوع در حالی است که در انسان، تغییر شکل دهان به شکل دهی صدا به گفتار کمک می کند. حال این سوال مطرح می شود که طوطی ها بدون داشت لب، چگونه می توانند صحبت کند.

به گزارش سیناپرس، برخی از طوطی ها از جمله طوطی خاکستری آفریقایی آنقدر قانع کننده صحبت می کند که می تواند از طریق دستیار هوشمند خانواده برای خودش غذا سفارش دهد. این سوال مطرح می شود که این جانور بدون لب و بدون تارهای صوتی، چگونه تا این حد خوب صحبت می کند.

طوطی ها این کار را با استفاده از یا سیرینکس یا حنجره تحتانی اندام صوتی در پرندگان که در محل اتصال نای و برونش یا نزدیک آن قرار دارد و در پرندگان آوازخوان به خوبی رشد کرده است، انجام می دهند.  خود سیرینکس، یک ساختار توخالی و Y شکل منحصر به فرد است، که بین پایه نای و ریه ها قرار دارد. این عضو طوطی ها را قادر به حرف زدن می کند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده نشان می دهد همانطور که پرنده نفس می کشد، هوا از طریق سیرینکس عبور می کند. با عبور هوا، این تارها می لرزد و صدا ایجاد می کند. شکل این صدا به شدت توسط یک سری ماهیچه ها و حلقه های استخوانی نرم در قسمت بیرونی سیرینکس کنترل می شود. این قابلیت به طوطی‌ ها امکان می ‌دهد کلمات مختلفی را ادا کرده و تکرار کنند.

مترجم: رضوان خندان

منبع:  sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا