دی اکسید کربن، امنیت ذخایر برنج در آینده را تهدید می کند

طبق یافته های یک مطالعه جدید، سطوح بالاتر دی اکسید کربن می تواند منجر به کاهش فسفر در خاک های شالیزارها شود که این موضوع می تواند امنیت ذخایر برنج را در آینده تهدید کند.

به گزارش سیناپرس، فسفر یک ماده مغذی ضروری برای متابولیسم و رشد گیاه است. کمبود طولانی مدت این ماده در خاک می تواند بر رشد گیاهان تأثیر گذارده و عملکرد آن ها را محدود کند. جالب تر اینکه تحقیقات قبلی نشان داده است که افزایش سطح دی اکسید کربن در جو می تواند بر سطح فسفر در خاک تأثیر بگذارد.

در این رابطه، مطالعه جدید که توسط محققان موسسه علوم خاک آکادمی علوم چین در نانجینگ انجام شد، شامل دو آزمایش طولانی مدت برای ارزیابی اثر افزایش دی اکسید کربن بر غلظت فسفر در مزارع شالیزاری برنج بود. محققان دریافتند که در پایان آزمایش‌ها، فسفر موجود در خاک بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. آمارها نشان می دهد که طی یک دوره ۱۵ ساله از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸، فسفر موجود در خاک ۲۷ درصد کاهش داشته و بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، سطح فسفر ۲۱ درصد کاهش یافته است.

به گفته محققان، فسفر خاک به دو صورت آلی و معدنی یافت می شود. حدود ۳۰ تا ۶۵ درصد فسفر خاک آلی است و قبل از جذب توسط گیاهان باید با کمک میکروب های موجود در خاک به فسفات معدنی تبدیل شود. ۳۵ تا ۷۰ درصد دیگر غیرآلی است و این میزان شامل آن چیزی است که به عنوان فسفر در دسترس خاک شناخته می شود.

هر دو آزمایش کاهش فسفر موجود در خاک و افزایش فسفر آلی خاک را پس از چندین سال افزایش انتشار دی اکسید کربن نشان دادند.

دنگ جون وانگ (Dengjun Wang) یکی از پژوهشگران این مطالعه و استادیار کالج دانشگاه آبرن در این باره گفت: داده‌ های جمع ‌آوری ‌شده بسیار ارزشمند و بسیار قانع ‌کننده بودند، زیرا به ندرت می‌ توان داده‌های میدانی را در چنین آزمایش بزرگی با سابقه چند دهه نظارت در ادبیات پیدا کرد.

علاوه بر این، محققان مطالعه تخمین زدند که ۵۵ درصد از شالیزارهای جهان به دلیل کمبود فسفر در آینده با افزایش خطرات کاهش عملکرد مواجه خواهند شد. بر اساس این مطالعه، بسیاری از این مزارع برنج در حال حاضر با کمبود فسفر مواجه هستند. به گفته پژوهشگران، حدود ۳۵ درصد در معرض خطر بسیار زیاد کاهش عملکرد و ۱۵ درصد در معرض خطر آلودگی فسفر قرار دارند.

محققان معتقدند: اگر غلظت دی اکسید کربن به افزایش خود ادامه دهد، خطر کاهش عملکرد برنج افزایش می‌ یابد و انتظار می ‌رود کشورهای کم‌ درآمد بیشترین آسیب را ببینند. محققان می ‌گویند: این وضعیت احتمالاً کشورهای فقیر را در شرایط نامطلوب‌تری قرار داده و نابرابری اقتصادی مرتبط با انتشار دی اکسید کربن را بیشتر می ‌کند.

بر اساس یافته های این مطالعه، انتظار می ‌رود حدود ۷۰ درصد از مزارع شالی‌کاری برنج در کشورهای کم‌درآمد با افزایش خطرات کاهش عملکرد مواجه باشند. این امر تا حدودی به دلیل این واقعیت است که کشورهای با درآمد متوسط ​​بالا منابع بهتری برای بازیافت کودهای فسفر جایگزین از زباله ها و ترکیبات آلی دارند.

به گزارش سیناپرس، محققان پیشنهاد کردند:نرخ کوددهی فسفر باید در کشورهایی مانند میانمار و اندونزی بیش از دو برابر شود تا از کاهش عرضه فسفر در خاک برای محصولات برنج جلوگیری شود. این مطالعه در پایان اینگونه نتیجه گرفت که برای اطمینان از دستاوردهای بیشتر محصولات زراعی و زیست محیطی، تغییرات آب و هوا باید به عنوان یک عامل کلیدی برای استراتژی های آینده پایدار مدیریت فسفر گنجانده شود.

شرح کامل این مطالعه در مجله معتبر Nature Geoscience منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا