نگرانی یونسکو از آسیب به سایت های تاریخی ترکیه و سوریه

روز گذشته سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نسبت به خسارات وارده به مکان‌ های تاریخی و باستانی سوریه و ترکیه ابراز نگرانی کرده و متعهد شد در بازسازی این آسیب ها مشارکت کند.

به گزارش سیناپرس، سازمان یونسکو پس از بررسی اولیه آسیب‌ های وارد شده به سایت های تاریخی در زلزله اخیر سوریه و ترکیه اعلام کرد: یونسکو به طور ویژه در سوریه نگران وضعیت شهر باستانی حلب است که در فهرست میراث جهانی در خطر قرار دارد.

سخنگوی یونسکو در این رابطه گفت: آسیب های قابل توجهی در ارگ تاریخی این شهر مشاهده شده است. گزارش ها نشان می دهد برج غربی دیوار قدیمی شهر فرو ریخته و چندین ساختمان در سوق ها ضعیف شده بود.

در همین حال در ترکیه چندین بنا در شهر دیاربکر فرو ریخته است. این شهر دارای میراث جهانی قلعه دیاربکر و منظر فرهنگی باغ‌ های هفسل است که مرکز مهمی در دوره‌های رومی، ساسانی، بیزانس، اسلامی و عثمانی به شمار می رود.

در حال حاضر کارشناسان یونسکو با همکاری مقامات این دو کشور در تلاش هستند تا فهرست دقیقی از خسارات وارده به محوطه های موجود را ایجاد کنند. آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، در این رابطه گفت: به خانواده قربانیان این حادثه  تسلیت می گویم. قلب من با مجروحان و همه آسیب دیدگان این زلزله است. سازمان ما در چارچوب وظایف خود به بازاسزی آثار تاریخی و فرهنگی این مناطق کمک خواهد کرد.

گفتنی است؛ زمین لرزه ای به بزرگی ۷/۷ ریشتر ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه صبح روز دوشنبه به وقت محلی  بخش هایی در جنوب ترکیه را لرزانده و پس از آن زلزله ای به بزرگی 6.4 ریشتر دقایقی بعد در استان جنوبی غازیانتپ و سپس زمین لرزه ای به بزرگی 7.6 ریشتر در سوریه رخ داد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت سوریه در روز سه‌ شنبه، ۸۱۲ نفر در استان ای حما، حلب، لاذقیه و طرطوس و منطقه تحت کنترل شورشیان در استان ادلب کشته و ۱۴۴۹ نفر نیز زخمی شدند.

در حال حاضر اولویت اصلی با عملیات امدادرسانی و نجات مصدومان بوده و به موازات آن عملیات مرمت و بازسازی آثار تاریخی و باستانی این مناطق نیز دنبال می شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا