ویتامین D خطر حملات آسم را کاهش نمی دهد

بر اساس بررسی به روز شده کاکرین، مصرف مکمل های ویتامین D خطر حملات آسم را در کودکان یا بزرگسالان کاهش نمی دهد.

به گزارش سیناپرس همدان، این یافته‌ها برخلاف بررسی قبلی کاکرین است که نشان‌دهنده کاهش حملات آسم در افرادی است که ویتامین D مصرف می‌کنند. با این حال، این بررسی هیچ ضرری در مصرف ویتامین D پیدا نکرد و سایر مزایای سلامتی احتمالی را نیز مورد بررسی قرار نداد.

این بررسی توسط محققان دانشگاه کوئین مری لندن و دانشگاه ادینبورگ انجام شد. محقق آدریان مارتینو، استاد بالینی عفونت تنفسی و ایمنی در دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: کمبود ویتامین D با افزایش خطر حملات شدید آسم مرتبط است و بررسی قبلی کاکرین ما که در سال 2016 منتشر شد، نشان داد که ویتامین D خطر حملات آسم را کاهش می دهد. با این حال، از آن زمان مطالعات بیشتری منتشر شده است و زمانی که ما داده های اضافی را در بررسی به روز شده خود وارد کردیم، نتایج کلی تغییر کرد. ما دریافتیم که مکمل‌های ویتامین D در مقایسه با دارونما هیچ تأثیری بر خطر حملات آسم یا کنترل علائم آسم ندارند.

پروفسور مارتینو و همکارانش نتایج 20 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، استاندارد طلایی برای تحقیقات پزشکی، شامل داده‌های مربوط به 1155 کودک و 1070 بزرگسال مبتلا به آسم را تجزیه و تحلیل کردند. این در مقایسه با 9 کارآزمایی است که در مجموع 1093 نفر را شامل می شود که داده های آنها در بررسی قبلی نقش داشته است. اکثر بیماران در کارآزمایی ها آسم خفیف تا متوسط داشتند.

هنگامی که آنها بیمارانی را که برای دریافت مکمل ویتامین D تعیین شده بودند، با بیمارانی که به آنها دارونما (داروی ساختگی) اختصاص داده شده بود، مقایسه کردند، محققان هیچ تفاوت آماری معنی داری در تعداد افرادی که حمله آسم را تجربه کردند و نیاز به درمان با یک دوره قرص استروئیدی داشتند، پیدا نکردند.

این بررسی هیچ تاثیری از مصرف ویتامین D بر کنترل آسم پیدا نکرد، حتی زمانی که افراد در هنگام پیوستن به مطالعات، با دوزهای مختلف مکمل یا در افراد در سنین مختلف دچار کمبود ویتامین D بودند.

پروفسور مارتینو گفت: برخلاف بررسی قبلی کاکرین در مورد این موضوع، این بررسی به روز نشان نمی دهد که ویتامین D در برابر حملات آسم اثری محافظت کننده داشته باشد یا کنترل علائم آسم را بهبود بخشد. با این حال، کارآزمایی‌هایی که ما به آن‌ها نگاه کردیم، بسیاری از افراد مبتلا به آسم شدید یا افراد با سطوح بسیار پایین ویتامین D در خونشان را شامل نمی‌شد، بنابراین این‌ها زمینه‌هایی هستند که هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آن ویلیامسون، اولین نویسنده این مطالعه که از دانشگاه کوئین مری لندن است، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که چرا این بررسی به‌روزرسانی شده نتایج متفاوتی به مطالعه اصلی ما در سال 2016 داده است. ممکن است افراد مبتلا به آسم درمان بهتری نسبت به گذشته دریافت می کنند. یا ممکن است به طور کلی میزان کمبود ویتامین D در طول زمان به دلیل افزایش مصرف مکمل ها یا غذاهای غنی شده کاهش یافته باشد.

هر یک از این عوامل می تواند مزایای بالقوه مصرف مکمل های ویتامین D را پنهان کند. صرف نظر از این دلیل، این یافته‌های اخیر احتمالاً برای افرادی که امروزه مبتلا به آسم هستند، صحیح است. این همچنین نشان می‌دهد که چرا هنگام انتشار تحقیقات بیشتر، به‌روزرسانی بررسی‌ها حیاتی است.

مقاله مروری امروز شامل داده‌های 20 کارآزمایی بالینی است، در مقایسه با 9 کارآزمایی بالینی در بررسی سال 2016، و کودکان مبتلا به آسم بهتر از گذشته تشخیص داده شده‌اند. تیم بررسی می‌گوید که معیارهای سخت‌گیرانه‌تری را نیز اعمال کرده‌اند که در آن مطالعات در مقایسه با برخی بررسی‌های دیگر گنجانده می‌شوند. برای مثال، آنها مطالعاتی را که ویتامین D را با دارونما مقایسه نمی‌کردند و مطالعاتی که بیماران را حداقل به مدت 12 هفته تحت نظر نداشتند، حذف کردند.

اکثر کارآزمایی‌هایی که در این بررسی گنجانده شده‌اند شامل بیمارانی بود که کوله‌کلسیفرول، که شکل معمول مکمل ویتامین D است، مصرف می‌کردند. یک کارآزمایی با استفاده از کلسیدیول، ترکیبی که بدن می‌تواند از ویتامین D بسازد، بهبودی در کنترل آسم در بیمارانی که این مکمل را مصرف می‌کنند، گزارش کرد. بررسی‌کنندگان می‌گویند تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا این نوع ویتامین D برای افراد مبتلا به آسم فوایدی دارد یا خیر، مورد نیاز است.

این مقاله در مجله Cochrane Database of Systematic Reviews منتشر شده است.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا