ارائه درمان های شخصی سرطان به کمک هوش مصنوعی

بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، محققان از فناوری هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی ژن‌ های حیاتی برای بقای سلول ‌های سرطانی استفاده کرده ‌اند که این امر می تواند به ارائه درمان ‌های شخصی بیماران سرطانی کمک کند.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه نشان داد:محققان توانستند انواع مختلف سلول های سرطانی را برای درک وابستگی های ژنی مختلف برای شناسایی ژن ها تجزیه و تحلیل کنند. در این رابطه، محققان دانشگاه ساسکس انگلستان، این کار را با توسعه یک الگوریتم پیش ‌بینی انجام دادند که با تجزیه و تحلیل تغییرات ژنتیکی در تومور، مشخص می ‌کند کدام ژن‌ ها در سلول ضروری هستند.

این مطالعه نشان داد: این عامل می ‌تواند برای شناسایی اهداف عملی که به مرور زمان می ‌توانند انکولوژیست‌ها را برای شخصی ‌سازی درمان ‌های بیماران سرطانی راهنمایی کنند، استفاده شود.

دکتر فرانسیس پرل (Frances Pearl) استاد بیوانفورماتیک در دانشگاه ساسکس و پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: از طریق تحقیقات، ما قادر به شناسایی وابستگی ‌های ژنی خاص سلول با استفاده از توالی دی ان ای و سطوح آر ان ای در آن سلول شدیم که به راحتی و ارزان از نمونه ‌های بیوپسی تومور قابل دستیابی است.

او افزود: چشم انداز ما این است که از هزینه های رو به کاهش توالی یابی دی ان ای استفاده کرده و از قدرت هوش مصنوعی برای درک تفاوت های سلول های سرطانی و معنای آنها برای درمان هر بیمار استفاده کنیم.

دکتر پرل همچنین گفت: این نتایج یک گام فوق ‌العاده هیجان ‌انگیز در تحقیقات است، به این معنی که اکنون می ‌توانیم برای بهبود این فناوری تلاش کنیم تا بتوان آن را به متخصصان سرطان ارائه کرده و در مسیرهای درمانی برای بیماران استفاده کنیم چراکه درمان‌ های سرطان عمدتاً بر اساس محل و نوع سرطان تجویز می ‌شوند.

در این مطالعه آمده است که استفاده از یک رویکرد شخصی برای هدایت درمان می تواند امید به زندگی و کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و عوارض جانبی بیماران سرطانی را کاهش دهد.

به گفته محققان در هر سلول، حدود ۲۰ هزار ژن وجود دارد که حاوی اطلاعات مورد نیاز برای ساخت پروتئین است. حدود ۱۰۰۰ عدد از این ژن ها ضروری هستند، به این معنی که برای بقای سلول مورد نیاز هستند. هنگامی که سلول های طبیعی به سلول های سرطانی تبدیل می شوند، انکوژن ها یا ژن هایی با پتانسیل ایجاد سرطان فعال شده و ژن های سرکوبگر تومور غیرفعال می شوند و باعث عصب کشی مجدد سلول می شوند. این موضوع باعث می شود که سلول برای زنده ماندن به مجموعه جدیدی از ژن ها وابسته شود و سپس می توان از آن برای کشتن سلول های سرطانی استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، با استفاده از این فناوری جدید هوش مصنوعی برای هدف قرار دادن محصولات پروتئینی ژن‌های وابسته به تومور، می ‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد و سلول ‌های طبیعی را که به این ژن ‌ها وابسته نیستند، نسبتاً بدون آسیب باقی گذاشت.

منبع: theweek