سواره از عرصه هگمتانه باید حذف شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: اگر تا عید حذف سواره از عرصه هگمتانه صورت گیرد در رفع موانع ثبت جهانی موفق می‌شویم اما اگر بعد از عید باشد در ثبت این اثر مهم موفق نخواهیم شد.
محسن معصوم‌علیزاده در جمع خبرنگاران افزود: دبیرخانه دائمی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» با محوریت معاونت عمرانی استانداری برای رصد و انجام اقدامات مناسب در راستای ثبت این یادمان مهم تاریخی تشکیل شده است.
وی ادامه داد: میدان اکباتان یکی از مهمترین مکان‌هایی است که آثار مهمی کشف شده اما متاسفانه شاهد تردد ماشین و پارکینگ هستیم.
معصوم علیزاده اظهار کرد: کارشناسان و ارزیابان یونسکو از این پرونده بازدید و نتایج خود را اعلام می کنند تا در نهایت این پرونده در یونسکو به ثبت برسد.
وی محوریت و اولویت کار این اداره کل را ثبت جهانی پرونده هگمتانه و مرمت و آماده سازی فضاهای مرتبط با این اثر عنوان کرد.
معصوم‌علیزاده ادامه داد: این پرونده با تک بنا مواجه نیست و به ادارات مختلف، شهرداری و رزق و روزی مردم وابسته است و تنها با تلاش میراث فرهنگی به نتیجه نمی‌رسد و اگر مجموعه‌ها پای کار نیایند اتفاقی نمی‌افتد.
وی با اشاره به اینکه با کمک ثبت جهانی در صددیم این سایت‌ تاریخی را به حالت اولیه برگردانیم و این تنها در توان میراث فرهنگی نیست، افزود: حذف سواره از هگمتانه زمان می‌برد و تا مردم مدل زندگی‌شان تغییر کند، طول می‌کشد.
معصوم‌علیزاده ادامه داد: میدان میوه و تره بار در عرصه هگمتانه باید حذف و زودتر جمع شود همچنین باید زودتر کارها را آغاز کنیم چراکه زمان زیادی نداریم و نباید در آستانه ورود ارزیابان کارها را شروع کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا