اهرام مصر در ابتدای ساخت چه شکلی بودند؟

اهرام باستانی مصر هزاران سال است که پابرجا بوده و از ماندگارترین آثار تاریخی جهان هستند. اما سوالی که ذهن بسیاری از بازدیدکنندگان از این آثار را به خود مشغول کرده، این است که اهرام در ابتدای ساخت چه شکلی بودند؟

به گزارش سیناپرس، اهرام مصر گواهی بر نبوغ و مهندسی بشر است. این سازه‌های بزرگ که برای نگهداری اجساد فراعنه باستان ساخته شده ‌اند، هزاران سال است که پابرجا مانده اند اما آن چه امروزه از این اهرام قابل مشاهده است با ظاهر اولیه آن ها تفاوت زیادی داشته و این آثار در طول هزاره ها، تغییر کرده اند. دلیل اصلی این تغییرات، عمدتاً استفاده مجدد کارگران ساختمانی از مواد مورد نیاز برای ساخت بناهای جدید  و غارت این مقابر ارزشمند بوده است.

هنگامی که اهرام مصر باستان در ابتدا برپا شدند، چه در جیزه و چه در جاهای دیگر، مانند آن چه امروز شاهد هستیم، قهوه ای به نظر نمی رسیدند بلکه شواهد باستان شناسی نشان می دهد اهرام در لایه ای از سنگ های رسوبی براق پوشیده شده بودند.

محمد مگاهد، استادیار مؤسسه مصر شناسی چک در دانشگاه چارلز پراگ، در این رابطه گفت: ما می دانیم که اهرام مصر با سنگ آهک ریز و سفید پوشیده شده بودند. پوشش سنگ آهک به نمای بیرونی اهرام یک لایه صاف و صیقلی می داد که زیر نور خورشید مصر به رنگ سفید روشن می درخشید.

طبق گفته کارشناسان موزه‌ ملی اسکاتلند، سازندگان تنها در طول ساخت هرم بزرگ جیزه از حدود ۵ الی ۶ میلیون تن سنگ آهک استفاده کردند. هرم بزرگ – که به نام فرعون خوفو، که آن را در زمان سلطنت خود حدود ۲۵۵۱ قبل از میلاد تا ۲۵۲۸ قبل از میلاد، سفارش داد، بزرگترین و قدیمی ‌ترین هرم موجود در جیزه است. با این حال، سنگ های بدنه این اهرام در دوره های بعد برای کارهای ساختمانی دیگر مورد استفاده قرار گرفته و این موضوع به طور خاص در مورد سنگ های آهکی صیقل خورده نما دیده می شود.

به گزارش سیناپرس، مارک لهنر مصر شناس در این رابطه توضیح داد:‌شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد در زمان سلطنت توت عنخ آمون (حدود ۱۳۳۶ قبل از میلاد تا ۱۳۲۷ قبل از میلاد) کنده شدن سنگ‌ های بدنه هرم های جیزه آغاز شده و این امر تا قرن ۱۲ پس از میلاد ادامه داشت. باز سوی دیگر وقوع یک زلزله در سال ۱۳۰۳  پس از میلاد نیز ممکن است برخی از سنگ ها را از جای خود جدا کرده باشد.

امروزه، اهرام جیزه هنوز بخشی از پوشش اصلی سنگ آهکی خود را حفظ کرده اند، اگرچه این سنگ ها کاملا هوا زده هستند و بهترین نمونه این سنگ های آهکی  در بالای هرم خفرعباقی مانده است.

هرم فرعون خفرع که در حدود ۲۵۲۰ قبل از میلاد تا ۲۴۹۴ قبل از میلاد سلطنت کرد، دارای سنگ های پوششی باقی مانده در اطراف راس است.  بر اساس برخی شواهد می توان مدعی شد این هرم همچنین دارای پوشش گرانیتی قرمز رنگ در اطراف سطوح پایینی خود بود.

 میروسلاو ورنر مصرشناس در کتاب خود با عنوان: اهرام: باستان شناسی و تاریخ بناهای نمادین مصر  می نویسد:  سومین و کوچکترین هرم از اهرام اصلی جیزه، هرم فرعون منقرع است که که در حدود ۲۴۹۰  قبل از میلاد سلطنت می کرد. این هرم نیز پوشش گرانیتی قرمزی در اطراف بخش های پایینی خود دارد.

به گزارش سیناپرس، امروزه هیچ نشانه ای از این آثار در بالای اهرام جیزه وجود ندارد، اما در اصل آن‌ها احتمالا دارای تزئیناتی از الکتروم (ترکیبی از طلا و نقره) نیز بودند که به این مقابر باشکوه، جلوه ای خاص می داد.

متاسفانه نقوش اکثر اهرام در طول زمان از بین رفته اند، اما چند نمونه از این تصاویر در موزه ها باقی مانده است. این نمونه ها نشان می دهد که اهرام با تصاویر مذهبی تراشیده شده بوده و به عنوان مثال، در موزه بریتانیا تصویری وجود دارد که نشان می دهد اهرام دارای پوشش سنگ آهکی بودند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا