تشخیص و درمان گلوکوم با یک لنز تماسی هوشمند

به گزارش سیناپرس همدان، گلوکوم یک بیماری شایع چشمی است که در آن عصب بینایی به دلیل افزایش فشار داخل چشمی (IOP) ناشی از انسداد کانال زهکشی چشم دچار اختلال در عملکرد می شود. این وضعیت دید محیطی را باریک می کند و در موارد شدید می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. بیماران گلوکومی باید سطح IOP را در طول زندگی خود مدیریت کنند. نظارت و کنترل خودکار IOP در این بیماران به طور قابل توجهی کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد.

اخیراً، یک تیم تحقیقاتی در POSTECH با ترکیب یک حسگر IOP و یک سیستم منعطف دارورسانی برای مدیریت اندازه‌گیری IOP و تجویز دارو، یک لنز تماسی هوشمند ایجاد کرده‌اند.

یک تیم تحقیقاتی از POSTECH به سرپرستی پروفسور سی کوانگ هان و دکتر ته یون کیم (بخش علوم و مهندسی مواد) یک لنز تماسی هوشمند ترانوستیک بی سیم برای نظارت و کنترل فشار داخل چشم در گلوکوم ایجاد کرده است. یافته های آنها اخیرا در Nature Communications منتشر شده است.

حسگرهای IOP که در حال حاضر برای بیماران گلوکومی موجود است، عملکردی برای تجویز مقدار مناسب دارو در پاسخ به سطوح IOP ندارند.

لنز تماسی هوشمند توسعه یافته توسط تیم تحقیقاتی دارای یک حسگر IOP است که از نانوسیم های توخالی از جنس طلا استفاده می کند. این دستگاه با یک سیستم دارورسانی انعطاف‌پذیر، سیستم برق و ارتباط بی‌سیم و یک تراشه مدار مجتمع مخصوص برنامه کاربردی برای نظارت و کنترل IOP در گلوکوم ادغام شده است. قابل ذکر است، سنسور IOP حساسیت بالایی به فشار چشم، پایداری شیمیایی عالی و زیست سازگاری از خود نشان داده است. علاوه بر این، سیستم دارورسانی انعطاف‌پذیر می‌تواند تحویل بر اساس تقاضای تیمولول را برای کنترل IOP فراهم کند.

محققان با موفقیت نشان دادند که لنز تماسی هوشمند theranostic اندازه‌گیری IOP را در زمان واقعی و مقدار مناسب آزادسازی دارو را برای مطابقت با درجه IOP در خرگوش‌های مبتلا به گلوکوم فعال می‌کند.

انتظار می رود لنز تماسی هوشمند جدید، درمان شخصی گلوکوم را با حداکثر کارایی و حداقل عوارض جانبی ممکن کند. علاوه بر این، سیستم بازخورد می‌تواند برای دستگاه‌های پوشیدنی مختلف غیر از لنزهای تماسی هوشمند نیز قابل اجرا باشد.

پروفسور هان که رهبری این مطالعه را عهده دار بود، اظهار داشت: امیدواریم که لنز تماسی هوشمند theranostic به تازگی توسعه یافته برای تشخیص و درمان فشار داخل چشمی گلوکوم، تجاری سازی شود تا رضایت بیماران مبتلا به گلوکوم را فراهم کند.

منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا