ماهی کور تک شاخ در چین کشف شد

محققان به طور تصادفی با گونه ای عجیب از ماهی های کور غار مواجه شدند که ساختاری مرموز و شاخ مانند از سر آن بیرون زده و فاقد فلس یا رنگدانه بود.

به گزارش سیناپرس همدان، یک گونه ماهی عجیب و غریب در میان آب های تاریک غارهای چینی کمین کرده است که شباهت عجیبی به موجودات اسب افسانه ای دارد. یک مطالعه جدید آشکار می کند، ماهی‌های عجیب و غریب تازه‌یافته، که محققان کشف کرده‌اند در استخری به‌اندازه میز آشپزخانه پنهان شده‌اند، فاقد فلس یا رنگ هستند، چشم‌های ابتدایی کوچکی دارند که احتمالاً چیزی را نمی‌بینند و یک شاخ بزرگ غیرمعمول از پیشانی‌شان بیرون زده است.

محققان در حین بررسی ماهی‌های غار از جنس Sinocyclocheilus، ماهی ناشناخته و تک شاخ مانندی را پیدا کردند. ماهی های این جنس فقط در چین یافت می شوند، معمولاً در استخرهای کوچکی که در تاریکی فرورفته اند. 76 گونه شناخته شده از Sinocyclocheilus وجود دارد که اکثر آنها دارای ویژگی های مشابهی با گونه های تازه کشف شده هستند، مانند کاهش دید یا عدم دید، فقدان فلس و پوستی بدون رنگدانه. با این حال، تنها برخی از ماهی های Sinocyclocheilus دارای شاخ هستند و برخی دیگر در فرآیندی به نام تکامل قهقرایی که در آن گونه ها ویژگی های پیچیده ای را در طول نسل ها از دست می دهند، چشم های خود را به طور کامل از دست داده اند. تعداد انگشت شماری از گونه های Sinocyclocheilus نیز وجود دارند که در آب های روشن زندگی می کنند و فاقد ویژگی های غیرعادی مرتبط با عموزاده های عجیب و غریب خود هستند.

محققان این ماهی تازه یافته را در استخری کوچک به عرض 5.9 فوت (1.8 متر) و عمق 2.6 فوت (0.8 متر) در داخل غاری در استان کوهستانی گوئیژو کشف کردند. این تیم تعدادی نمونه را جمع آوری کردند تا به آزمایشگاه ببرند و بررسی کنند، غافل از اینکه آنها در حال جمع آوری گونه ای هستند که قبلاً دیده نشده بود. پس از مقایسه ماهی با سایر گونه های شناخته شده و تجزیه و تحلیل DNA آنها، محققان متوجه شدند که چه چیزی کشف کرده اند.

در مطالعه جدید که در مجله ZooKeys منتشر شد، تیم این گونه را توصیف کرد که آن را S. longicornus نامیدند. طول این ماهی بین 4.1 تا 5.7 اینچ (10.5 تا 14.6 سانتی متر) است و دارای دو جفت شاخک سبیل مانند است که از آنها برای احساس کردن مسیر خود در تاریکی استفاده می کنند. اما شاید جالب‌ترین ویژگی آن‌ها ساختار شاخ‌مانند غیرمعمول بلندشان باشد که کاربرد واضحی ندارد و در گونه‌های نزدیک به هم یافت نمی‌شود. (نام longicornus از دو کلمه لاتین longus به معنای بلند و cornu به معنای شاخ پیشانی گرفته شده است.)

این ساختارهای شاخ مانند به طور گسترده ای در میان گونه های Sinocyclocheilus ساکن مناطق تاریک متفاوت است. طول آنها متفاوت است و مانند S. longicornus می توانند شاخ دار یا بدون شاخ باشند. محققان در این مقاله نوشتند از آنجایی که گونه‌های ساکن در نور شاخ ندارند، این زائده‌ها احتمالاً با زندگی در تاریکی ارتباط دارند، اما مشخص نیست هدف و کاربرد آنها چیست.

منطقی‌ترین توضیح این است که شاخ‌ها به این ماهی‌ها کمک می‌کنند تا در تاریکی قادر به دیدن باشند، اما سبیل آنها از قبل به آنها امکان می‌دهد در اطراف استخر خود حرکت کنند، استخری که خیلی بزرگ نیست، بنابراین احتمالاً به حداقل مهارت‌های ناوبری نیاز دارد. اکثر گونه های Sinocyclocheilus، از جمله S. longicornus، همچنین دارای یک خط جانبی کاملاً تشکیل شده هستند، اندامی متشکل از سلول های بسیار حساس که به صورت جانبی در بدن ماهی قرار دارند و تغییرات فشار، دما و شوری را تشخیص می دهد، بنابراین شاخ نیز بعید است که برای شناسایی محیط اطراف آنها مورد کاربردی داشته باشد.

با این حال، محققان نوشتند، اندازه غیرعادی شاخ در S. longicornus، همراه با این واقعیت که گونه جدید ارتباط نزدیکی با گونه‌های شاخ بلند دیگر ندارد، نشان می‌دهد که شاخ‌های دراز حداقل در دو موقعیت جداگانه در این جنس پدید آمده‌اند. بنابراین، مقایسه شرایط محیطی S. longicornus با برخی از گونه‌های شاخ بلند دیگر می‌تواند در نهایت نشان دهد که ساختارهای اسرارآمیز واقعاً برای چه چیزی استفاده می‌شوند.

منبع: livescience

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا