آزمایش نخستین ماده دارای حافظه در فضا

آژنس فضایی روسیه اعلام کرد: قصد دارد برای نخستین بار یک ماده هوشمند و دارای حافظه شکلی را در ایستگاه فضایی بین المللی و شرایط فاقد جاذبه آزمایش کند.

به گزارش سیناپرس، یوسف خسوانی، مدیر پروژه موسوم به 3D Bioprinting Solutions  اعلام کرد:فضانوردان روسی قرار است امسال اولین آزمایش ویژه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی با هدف بررسی یک صفحه مصنوعی دارای حافظه شکلی پوشیده شده با مواد سلولی انجام دهند. گفتنی است این پروژه با همکاری یک شرکت تحقیقاتی بیوتکنولوژیکی انجام می شود که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده است.

وی در این رابطه گفت: ما به همراه همکاران خود در دانشگاه علم و صنعت مسکو، ماده ای دارای هوش شکلی یا به اصطلاح حافظه شکلی ساخته ایم که در شرایط خاص، ساختار هندسی طراحی شده ای به دست می آورد. این صفحه می تواند به صورت لوله ای تا شود.  ما در حال حاضر قصد داریم  آزمایشی  را در پاییز امسال یا در بهار سال آینده به عنوان گزینه پشتیبان انجام دهیم.

به گزارش سیناپرس، پیش از این آزمایش‌ هایی با مواد حافظه شکل توسط دانشمندان در شرایط ریزگرانش انجام نشده و این برای نخستین بار است که یک ماده دارای حافظه در فضا آزمایش می شود.

وی در این رابطه تاکید کرد: نه ما و نه همکاران خارجی ما هرگز چنین آزمایش‌ هایی را با استفاده از سلول‌ ها، چاپگر زیستی و مواد دارای حافظه شکلی انجام نداده‌ ایم که هندسه آن در فضا تغییر کند.

بر اساس اطلاعات موجود، این صفحه دارای حافظه شکلی روی زمین چاپ و به شکل مورد نیاز تا می شود و پس از آن دوباره باز شده و با مواد سلولی پوشانده می شود. خسوانی در این رابطه گفت که انتظار می رود این صفحه پس از تحویل به ایستگاه فضایی بین المللی به شکل طراحی شده اصلی خود بازگردد.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: جالب توجه است که فضانوردان در زمان انجام این آزمایش مشاهده خواهند کرد که چگونه صفحه غلت می خورد و به لوله ای با طول و قطر مورد نیاز تبدیل می شود.

به گزارش سیناپرس، این آزمایش برای پزشکی احیا کننده اهمیت زیادی دارد. در واقع پزشکان روی زمین از یک اصل مشابه برای ترمیم بافت آسیب دیده مجرای ادراری استفاده می کنند. طی این روش، لوله ها تشکیل شده و با ژل مخصوص و مواد خاصی بافت بیمار پوشانده می شوند. ما سعی می کنیم همین کار را در فضا انجام دهیم با این تفاوت که لوله در مدار زمین مونتاژ می شود تا ثابت کنیم که آماده انجام مرحله بعدی تولید ساختارهای هندسی هوشمند هستیم.

مترجم: مهگل غفاری