مراقب باشید؛
بازماندگان سرطان در معرض خطر بیماری های قلبی

تحقیقات نشان داده است، درمان‌ های فعلی سرطان، از جمله شیمی ‌درمانی و پرتودرمانی ممکن است اثرات منفی بر عملکرد قلب داشته باشد. درک اینکه چگونه درمان سرطان بر قلب تأثیر می گذارد و آشنایی با علائم اولیه سمیت قلبی ناشی از درمان سرطان، می توانند به بیماران و پزشکان در انتخاب برنامه درمانی مناسب، کمک کنند.

محققان مرکز سرطان بیمارستان دانشگاه راتگرز، توضیح داده اند، شیمی ‌درمانی، پرتو درمانی، ایمونوتراپی و سایر درمان ‌های هدفمند جدید که برای مبارزه با بسیاری از سرطان‌ ها استفاده می ‌شود، می توانند عضله قلب را تضعیف کند. برخی از این عوارض جانبی، ممکن است در عرض چند روز تا چند هفته پس از شروع درمان رخ دهد، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا ماه ها یا سال ها پس از اتمام درمان سرطان، ظاهر نشوند.

علائم سمیت قلبی، شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب، احتباس مایعات در پاها و اتساع معده یا سرگیجه هستند.

بیماری های مختلف، سبک زندگی و سابقه خانوادگی می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، مصرف دخانیات، استرس و مصرف بیش از حد الکل نیز در افزایش این خطر موثر هستند.به گزارش سیناپرس، عوامل خطری که قابل کنترل نیستند شامل سابقه خانوادگی بیماری قلبی و سن است. هر چه سن بالاتر می رود، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز بیشتر می شود.

استراتژی هایی برای محافظت از قلب بیماران سرطانی و بازماندگان سرطان وجود دارد. از جمله این راهبردها می توان به داروها و روش هایی برای تنظیم بهتر ریتم یا ضربان قلب، نظارت بر عملکرد قلبی بیماران هنگام شروع شیمی ‌درمانی یا پرتودرمانی و ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا عوض کردن سبک زندگی، اشاره کرد.

در نهایت، محققان اظهار داشتند: حفظ سلامت قلب، قبل، بعد و در طول درمان سرطان، بسیار مهم است. مصرف یک رژیم غذایی سالم، انجام غربالگری ‌های سرطان توصیه شده، ورزش منظم، رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن، می تواند به حفظ سلامت قلب بیماران، در طول درمان و پس از آن کمک کنند.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا