هسته ستارگان آهسته تر از تصورات پیشین می ‌چرخد

نحوه چرخش هسته داخلی یک ستاره از طریق مکانیسم‌ های انتقال و اختلاط ناشناخته ای بر تکامل ستاره ها تأثیر می ‌گذارد. در حقیقت میدان های مغناطیسی می توانند حرکت زاویه ای و عناصر شیمیایی را انتقال دهند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان سال ها است به بررسی نحوه چرخش هسته داخلی ستاره ها توجه داشته و تصور می شد هسته داخلی ستاره ها سریعتر از لایه های بیرونی شروع به چرخش می کنند. مطالعات جدید حوزه اختر لرزه شناسی که نوسانات ستارگان را مطالعه می کند، نشان می دهد هسته ستارگان کندتر از تصورات پیشین می چرخد.

طی این مطالعه، سه دانشمند فرانسوی این موضوع را بررسی کرده و برای مطالعه دقیق سرعت چرخش هسته داخلی ستارگان از شبیه ‌سازی‌ های عددی استفاده کردند تا نشان دهند که چگونه یک فرایند چرخش ستاره ‌ای می ‌تواند در لایه‌ های صرفاً تشعشعی شکل بگیرد. در ادامه این دانشمندان یک انتقال زیربحرانی از جریان آرام به تلاطم ناشی از تولید یک دینام مغناطیسی را شناسایی کردند.

شبیه‌ سازی ‌های عددی آن‌ ها که جریان پلاسما را در لایه‌ های عمیق یک ستاره مدل ‌سازی می ‌کند، نشان داده است که یک میدان مغناطیسی داخلی می‌ تواند باعث کاهش سرعت هسته داخلی ستارگان شود. بر این اساس مشخص شد به طور خاص تر، جریان پلاسما می تواند یک میدان مغناطیسی را تا حدی تقویت کند که حرکات جامد متلاطم ایجاد کند. چنین تلاطمی ممکن است میدان مغناطیسی را به میزان بیشتری تقویت کند تا زمانی که باعث شود هسته ستاره با سرعت کمتری بچرخد.

به گزارش سیناپرس، لازم به ذکر است نتایج شبیه ‌سازی‌ های این تیم تحقیقاتی با مشاهدات اخترشناسی ستاره ‌ای متعدد مطابقت دارد. علاوه بر این، شبیه‌ سازی ‌های علمی نشان می ‌دهند که میدان مغناطیسی توسط لایه‌های بیرونی ستاره پنهان می ‌شود که دلیل موضوع فوق این است که چرا هنوز هیچ میدان مغناطیسی از این نوع با استفاده از روش ‌های مدرن شناسایی نشده است.

منبع: techexplorist