5000 یوروی نذری ناخدا با نرخ نیما

در دوره صالح آبادی رئیس پیشین بانک مرکزی، طرح فروش تا سقف 2000 دلار به شهروندان، به طرحی جنجالی تبدیل شد که حواشی بسیاری در پی داشت. مردم از ساعت 12 شب در داخل ماشین و پیاده روهای چهار راه استانبول به خواب می رفتند یا چند نفره تا صبح بیدار می ماندند، به این امید که در روز بعد جزو چند نفر خوش شانسی باشند که موفق به دریافت ارز از صرافی می شوند.

به گزارش سیناپرس، در طرح جدید، سهمیه شهروندان به سقف 5000 یورو افزایش یافت و افرادی که از قبل 2000 دلار را دریافت کرده اند، حق ثبت نام ندارند، افراد بالای 18 سال که دارای کارت ملی و یک سیم کارت به نام خودشان هستند، می توانند پس از ثبت نام آنلاین منتظر پیامک بمانند، پیامکی که صرافی و زمان مراجعه را به آنها اطلاع می دهد، سپس بدون حضور در صف می توانند ارز مورد نیاز را دریافت کنند. این ارز با توجه به سود و سهولت نسبی آن نسبت به طرح قبلی، در شبکه های اجتماعی به «یوروی نذری» مشهور شده است.  

البته بر اساس شرایط اعلامی از سوی بانک مرکزی دریافت این 5 هزار یورو که سودی قریب 20 میلیونی را نصیب گیرنده می کند، به این سادگی ها هم نیست، بلکه هر شهروند متقاضی باید در راستای یکی از 37 نیاز تعیین شده مدارک مثبته‌ای را ارائه کند. برای مثال مدارکی ارائه نماید که ثابت کند این پول را برای حضور در یک کنفرانس خارجی می خواهد و یا قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارد.

در این رابطه کامران صداقت اقتصاددان و کارشناس ارزی به خبرنگار اقتصادی  سیناپرس گفت: پیش از این بانک مرکزی در راستای سیاست های خود برای مدیریت بازار، ارز موسوم به ارز توافقی را در اختیار صرافی ها قرار می داد که این مساله چالش هایی را به وجود آورده بود، در طرح جدید برای کوتاه کردن دست دلالان، هر شهروند واجد شرایط می تواند به صورت آنلاین برای دریافت 5000 یورو اقدام کند، البته در حال حاضر مختصات این طرح بیشتر شبیه یک آزمایش و آزمون و خطا است و این احتمال بالا وجود دارد که شروط و مختصات آن در یک بازه زمانی کوتاه با توجه به شرایط کشور تغییر کند.

وی افزود: ظاهراً قیمت ارز پرداخت شده معادل دلار 39000 تومانی است که با توجه به تفاوت قیمت با بازار، سودی را نصیب دریافت کننده می کند، با توجه به این سود نیز امکان سوء استفاده از کارت های ملی مردم توسط سودجویان همواره وجود دارد. این مساله نیز که ممکن است دریافت این 5000 یورو موجب صدور برگه مالیاتی شود، در حال حاضر چندان درست و علمی به نظر نمی رسد.

وی افزود: به شخصه معتقد نیستم که چنین طرح هایی روی مدیریت بازار ارز و نرخ آن تاثیر به سزایی داشته باشد، زیرا ارز پرفشار واحدهای تولیدی و صادر کنندگان و همچنین ارز مورد نیاز واردات پرحجم مساله دیگری است و سازوکار جداگانه ای دارد.

صداقت با اشاره به پیش نیازهای مدیریت بازار ارز گفت: دولت باید ضمن در نظر گرفتن شرایط روانی جامعه و بازار، تنش های روانی ترخیص کالا را کنترل کند، نیازهای ارزی بخش تولید را به شکل بهینه رفع کرده و بالانس ارزی در بازار را به شکلی عملی و مدون همواره رعایت کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه ارز پاشی ها درون بازار تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است  و بعید می دانم که این 5000 یورو نیز در نهایت وزنه ای چندان تاثیر گذار در حفظ قیمت به حساب آید.

به گزارش سیناپرس، ظاهرا اجرای این سیاست  در راستای مدیریت بازار ارز و به منظور پاسخگویی به نیازهای مردم است،این درحالی است که طرح فوق مخالفان و موافقانی دارد و امیدواریم در نهایت به نفع مردم اجرا شود.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا