کشف کلکسیون جمجمه حیوانات در غار نئاندرتال ها

باستان شناسان به تازگی طی مطالعات جدید خود با یک پدیده عجیب مواجه شده اند. در این کشف جدید مشخص شد انسان های نئاندرتال حدود ۴۰ هزار سال پیش کلکسیونی شامل تعداد زیادی جمجمه حیوانات را در یک غار واقع در  اسپانیا نگهداری می کردند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از باستان شناسان در حال مطالعه و کاوش در غار Cueva Des-Cubierta هستند. این غار و سکونتگاه پیش از تاریخی یک سیستم غار چند سطحی در منطقه مادرید اسپانیا است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ میلادی کشف شد. باستان شناسان چندین دهه این غار را مورد مطالعه قرار داده اند، زیرا این مکان دارای آثاری است که نشان می دهد از آن در مراسم آیینی نئاندرتال استفاده می شد.

طی این مطالعات جدید محققان به سطح سوم غار صعود کرده و ۳۵ جمجمه حیوان بزرگ را در این محل پیدا کردند. نکته جالب توجه این است که تمام جمجمه ها متعلق به حیوانات شاخ دار بوده و در میان آن ها ۲۸ گونه از خانواده گاوها شامل گاومیش کوهان دار ،گاومیش، پنج آهو و دو کرگدن وجود داشت.

وجود دندان‌ ها و ابزار های نئاندرتال ها در همان نزدیکی نشان می‌ دهند که این محل سکونتگاه دائمی این انسان های منقرض شده بود.

به گزارش سیناپرس، در گذشته غارهای نئاندرتال زیادی پیدا شده و بسیاری از آن ها استخوان های حیوانی را درون خود دارند، اما این کشف با سایر کشفیات پیشین کاملا متفاوت است.باستان شناسان استدلال می کنند که وجود این جمجمه ها نشان دهنده مراسمی غیر از جشن های شناخته شده نئاندرتال ها است.

یافتن مجموعه ای از جمجمه حیوانات بزرگ در یک غار بسیار غیر عادی است و حتی جوامع شکارچی امروزی به ندرت سرهای حیوانات شکار شده را به خانه های خود می برند.

به گزارش سیناپرس، معمولا جمجمه حیوانات سنگین، دست و پا گیر و غیر قابل استفاده بوده و گوشت اندکی دارند. وجود تعداد بسیار کمی از دندان‌های حیوان و استخوان‌ های دیگر در غار نیز نشان می ‌دهد که این موجودات در جای دیگری قصابی شده ‌اند و فقط سرهای بریده شده و به داخل این غار آورده شده است.

باستان شناسان با بررسی این شواهد معتقدند: به نظر می ‌رسد ورود جمجمه و نه سایر بخش‌های لاشه ‌ای این حیوانات که از اهمیت تغذیه ‌ای بیشتری برخوردار هستند، رفتاری عمدی بوده و به امرار معاش مرتبط نیست. به نظر می رسد این عمل بیشتر به استفاده نمادین از آن ها مربوط می شود.

به گزارش سیناپرس، دقیقاً مشخص نیست این جمجمه ها برای انسان های باستان چه معنایی داشته یا چگونه از آنها استفاده می شده است.

این تیم مطالعاتی با تجزیه و تحلیل استخوان ‌ها، توانست تشخیص دهد که سر حیوانات با دقت از بدن جدا شده و به روش‌های مختلف شامل استفاده از ابزار و در برخی موارد آتش تمییز شده است.

به گزارش سیناپرس،هدف از ساخت جمجمه ها هرچه که باشد، به نظر می رسد نئاندرتال ها مدت زیادی این جمجمه ها را ذخیره کرده اند. به گفته محققان، جمجمه حیوانی یک لایه رسوب کامل را اشغال می کند که نشان دهنده تداوم این سنت برای سال ها، دهه ها، قرن ها یا حتی هزاره ها است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Human Behavior منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا