بارور سازی ابرها با سوخت جامد و مایع

پژوهشگران یک مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند موفق به تولید مواد ویژه ای برای بارورسازی ابرها شدند.

دکتر علی آبادی، عضو گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند و پژوهشگر این طرح در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: موادی که ما تولید کرده ایم اکنون از مرکز باروری ابرهای یزد تاییدیه دارد. همچنین پس از ارسال به رصدخانه آب و هوای روسیه، تاییدیه بین المللی اش را نیز دریافت کرده است. طبق گزارش روسیه هر گرم از این مواد پس از سوختن قادر است 1420 میلیارد هسته باران زا تولید کند.

وی افزود: این مواد تحت عنوان پیرو تکنیک شناخته می شوند و به شکل لوله های استوانی هستند که چاشنی الکترونیکی دارند. این مواد پس از نصب به روی بال هواپیما یا پهپادها، مشتعل می شوند و دود غلیظی ایجاد می کنند که حاوی هسته های باران زاست.

وی اظهارداشت: پایه این هسته ها همان یدید نقره است. این هسته ها داخل ابر پخش می شوند و رطوبت داخل ابر را جذب می کنند. هرکدام از این هسته ها سنگین شده و به صورت یک قطره باران یا برف از ابر ریزش پیدا می کنند. در این روش از سوخت جامد برای تولید هسته های باران زا استفاده می شود.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات شرایط آب و هوایی برای پرواز پهپاد یا هواپیما مناسب نیست در این مواقع راه حل جایگزین برای بارورسازی ابرها استفاده از از ژنراتورهای ذره بینی اس تاهسته ها به داخل ابرها هدایت شوند.در حال حاضر شرکت دانش بنیان ما برای تحقق این مهم دو محصول” ژنراتورهای استونی بارورسازی” و” ژنراتورهای بر پایه سوخت جامد” تولید کرده است.

وی درباره ژنراتورهای استونی گفت: در ژنراتورهای استونی ( مایع سوز) مواد بارورسازی ابرها در داخل یک محلول استونی حل می شوند و داخل شعله ای که دمای بالای 1500 درجه سانتی گراد دارد مشتعل می شوند. سپس هسته های باران زا در سایز نانومتر ایجاد می شود. دود ایجاد شده به دلیل دمای خیلی زیاد خود را به ارتفاع های بالاتر می رساند.

وی درباره ژنراتورهای بر پایه سوخت جامد نیز گفت: این نوع ژنراتورها مانند پیروتکنیک ها بر پایه سوخت جامد هستند و فلورسوز نام دارند. این ژنراتورها در ارتفاع ها نصف می شوند و از طریق پیامک، کنترل از راه دور، فرمان اشتعال شان صادر می شود. در این روش 32 تا پیروتکنیک به روی هر دستگاه نصب می شود و در زمان مناسب که ابر وجود دارد. دما، رطوبت، جهت باد مناسب است، مشتعل می شود. سپس هسته های باران زا با استفاده از جریان های طبیعی ایجاد شده به داخل ابر هدایت می شوند.

علی آبادی یادآورشد: این هسته ها وقتی وارد ابر شدند. پس از گذشت 20 دقیقه نهایتا یک ساعت، رطوبت داخل ابر را جذب می کنند و کریستال های یخ در سایز بزرگ تشکیل می دهند. این کریستال ها به علت وزن سنگین به سمت پایین فرود پیدا می کنند و ما به صورت بارش برف و باران آن را مشاهده می کنیم.

این پژوهشگر در پایان به سیناپرس گفت: این مواد از سال 1397 به وزارت نیرو فروخته می شود و اکنون به مرحله تجاری سازی رسیده است. قصد نسل جدیدی از این مواد با کیفیت بالاتر تولید کنیم. همچین محصول جدیدی از ژنراتور استون سوز تولید و به مجموعه وزارت نیرو معرفی کرده ایم تا در ارتفاعات کوه های البرز و زاگرس بکار گرفته شوند.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا