کاهش ۷.۵ متری ارتفاع آب در سفره‌های زیرزمینی بهار

استاندار همدان تاکید کرد: بر اساس هشدارهای لازم نسبت به کاهش ۷.۵ متری ارتفاع آب در سفره‌های زیرزمینی، مصرف منابع آبی در منطقه بهار باید با کنترل بیشتری انجام شود.
علیرضا قاسمی فرزاد در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان‌، گفت: نسبت به مصرف منابع آبی در منطقه بهار باید با کنترل بیشتری انجام شود و شرکت برق نباید به چاه‌های غیر مجاز خدمات برق ارائه دهد.
وی تصریح کرد: خسارات سیل هزینه بسیار سنگینی را به استان تحمیل می کند، پرورش دهندگان ماهی، نباید منابع آبی را آلوده کنند و حق ندارند غلظت آلایندگی را بالا ببرند.
‍ قاسمی فرزاد همچنین گفت: با متجاوزان به سرشاخه‌های آبی طبق قانون برخورد می‌شود، سرشاخه‌های رودخانه‌های عباس‌آباد و دره مرادبیگ باید پایش شوند.
وی اضافه کرد: برخی نباید با منحرف کردن آب در سرشاخه سد اکباتان، منابع آبی را در اختیار خود بگیرند و تکلیف این مساله باید مشخص شود و متجاوزان به سرشاخه‌های آبی باید جلب شوند.
قاسمی فرزاد ادامه داد: سرشاخه‌های رودخانه‌های عباس‌آباد و دره مرادبیگ باید به‌دقت پایش شوند و از دست اندازی عده‌ای به منابع آبی شهر ممانعت شود.
وی خاطرنشان کرد: منابع آبی در وضع بحرانی است و بارش ها ۵۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته است. نباید زمانی که آب را از فاصله ۱۵۰ کیلومتری و با هزینه‌های بسیار زیاد منتقل‌ می‌کنیم، در حوزه آبی همدان منابع به شکل اسراف‌گونه به هدر رود.
استاندار همدان تاکید کرد: سفره‌های زیرزمینی آب وضع مناسبی ندارد، باید حداکثر صرفه جویی در مصرف آب انجام شود و از منابع باید به‌طور حداکثری استفاده کرد.
وی اضافه کرد: الگوی کشت و کاهش مصرف آب، از اهداف کنترل منابع آبی است و از میزان مصرف آب در کشاورزی باید ۲۵ درصد کاهش یابد و در عین حال میزان تولید کشت را از ۴.۵ میلیون تن در استان به ۵.۵ میلیون تن افزایش داد.

گزارش؛ فاطمه عزیزی هرمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا