شرکت‌های دانش بنیان بازار را بشناسند

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا منشأ اصلی شکست شرکت‌های دانش‌بنیان در فروش محصول را عدم شناسایی بازار دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید محصول خود را بر حسب نیاز بازار تولید کنند که متأسفانه این امر اغلب مورد توجه قرار نگرفته و رعایت نمی‌شود.
دکتر حسن علم‌خواه با تأکید بر اینکه برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد دانشگاهی متأسفانه بدون تحلیل بازار، محصولی را تولید می‌کنند و همین امر آن‌ها را در فروش محصولشان با مشکل روبه‌رو می‌کند، ابراز کرد: در عرصه تأسیس شرکت دانش‌بنیان نیز نیازسنجی لازم باید انجام شود.
دانشیار دانشگاه بوعلی‌سینا افزود: اگر شرکت دانش‌بنیانی بدون تحلیل بازار فروش محصول، تأسیس و در پی آن محصولی تولید شد، اما برای فروش آن با مشکل برخورد کرد یا به اصطلاح محصول روی دستش ماند، بهتر است با یک گروه بازاریابی همکاری کرده و یا یک نیروی بازاریاب جذب کند.
علم‌خواه افزود: حال اگر جذب نیروی بازاریاب زمان‌بر است می‌توانند از مشارکت یک مجموعه توانمند دارای جایگاه در بازار بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به اینکه این روش‌ها می‌تواند درصد موفقیت آن‌ها در فروش محصول را افزایش دهد، اذعان کرد: در خصوص ثبت اختراع نیز اگر مجموعه‌ای ادعای خلق یک روش و یک محصول را دارد می‌تواند با استناد به قانون ثبت اختراع نسبت به طی فرایند آن اقدام و از مزایای حقوقی آن بهره‌مند شود.
وی با تأکید بر اینکه در کشور ما خوشبختانه این قانون از استحکام کافی برخوردار بوده و هست، ادامه داد: اغلب افرادی که در این مسیر دچار مشکل می‌شوند ممکن است محصولشان از شرایط ثبت برخوردار نبوده و همین امر منجر به عدم توفیق آن‌ها شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: اگر این افراد موفق به ثبت محصول اختراع شده و در پی آن بتوانند وارد مرحله تجاری‌سازی شوند بهترین فرایندی است که یک شرکت دانش‌بنیان می‌تواند طی کند.
علم‌خواه در خصوص نحوه تبلیغات و بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: محصولات دانش‌بنیان بنا به نوع آن ممکن است دارای مشتری عام و یا خاص باشند؛ مثلاً تولید محصولات در حوزه نانو با کارکرد عمومی همچون جوراب‌های نانو جزو محصولاتی با مشتریان عام است، اما تولید یک قطعه برای صنعتی خاص را می‌توان در دسته مشتریان خاص قلمداد کرد بنابراین حوزه تبلیغ و بازاریابی این نوع محصولات نیز با یکدیگر متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا