رودخانه ها در چرخه جهانی کربن نقش مهمی دارند

دانشمندانی از کشورهای مختلف جهان در یک پژوهش مروری جدید، وضعیت جریان کربن در شبکه‌های رودخانه‌ای جهان را بررسی کرده و نقش مرکزی آبراه‌ها را در این چرخه جهانی نشان داده اند.

به گزارش سیناپرس، ما برای شناخت دقیق تر تأثیرات تغییرات اقلیمی بر اکوسیستم‌های رودخانه ای، نیاز به درک بهتر و پیش‌بینی نقش رودخانه‌ها در جریان یافتن عنصر حیاتی کربن از خشکی به اتمسفر و از آن جا به اقیانوس ها داریم.

در تحقیق جدیدی که در این خصوص در دست انجام بوده و اطلاعات مهمی از آن منتشر شده است، محققان دانشگاه ساترن کراس استرالیا، دانشگاه EPFL  فرانسه و چندین دانشگاه و موسسه پژوهشی دیگر، رویکرد نوینی از نقشه‌برداری، مدل‌سازی و چارچوب‌های مفهومی معروف به سیستم جهانی مشاهده رودخانه (RIOS) را به کار گرفته اند که به تسهیل پیش‌بینی متابولیسم و تولید گازهای گلخانه‌ای در شبکه‌های رودخانه‌ای به ویژه رودخانه های کوچک و رودخانه های غیر دائمی کمک می‌کند.

سیستم RIOS داده های جمع آوری شده از حسگرها در شبکه های رودخانه ای را با اطلاعات میدانی و تصاویر ماهواره ای یکپارچه سازی می کند.به گزارش سیناپرس، شبکه های حسگر فوق، مجموعه های زمانی برگرفته از متابولیسم اکوسیستم، گازهای گلخانه ای و محرک های محیطی را به طور مرتب برداشت می کنند.

شبکه های رودخانه ای، بزرگ ترین پیوند بیوژئوشیمیایی بین قاره ها، اقیانوس ها و جو را نشان می دهند. این شبکه ها، آب های جاری هستند که مواد آلی و معدنی را بین خشکی، اقیانوس و جو انتقال داده و پردازش می کنند.

به گزارش سیناپرس،رودخانه ها و نهرها از هتروتروف ترین اکوسیستم های روی زمین هستند. این بدان معنی است که آن ها ترکیبات آلی پیچیده مشتکل از نیتروژن و کربن را برای سنتز متابولیک مصرف می کنند و در نهایت مقداری از این مواد را در سواحل و بخش های قاره ای تخلیه می‌کنند.

به گفته مجریان این تحقیق، درواقع رودخانه ها فقط شبیه خطوط لوله جریان آب به اقیانوس عمل نمی کنند. بلکه آن ها اصطلاحا رآکتورهای بیوژئوشیمیایی هستند که کربن آلی دریافتی از زمین را تجزیه می‌کنند و مقداری از آن را به عنوان گازهای گلخانه‌ای به جو منتشر می‌کنند. آن ها البته مقداری از این کربن را نیز در رسوبات خود دفن می کنند.

شبکه های رودخانه ای نیز مانند بسیاری از دیگر جریانات کره زمین، تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی جهانی قرار دارند. محققان می گویند: ما باید درک کنیم که چگونه تغییرات آب و هوای جهانی و تأثیرات انسانی مربوط به آن، منابع و مخازن کربن در رودخانه‌ها را در آینده تغییر خواهد داد.

آن ها افزوده اند: در این بررسی، ما یک ارزیابی در مقیاس جهانی را از متابولیسم انجام شده در اکوسیستم های رودخانه ای ارائه می‌کنیم که تعادل جریان انرژی در داخل و خارج از رودخانه‌ها و نهرها را در نظر می گیرد.به گزارش سیناپرس، ما از این طریق نشان می‌دهیم که رودخانه‌ها یکی از هتروتروف‌ترین اکوسیستم‌های روی زمین هستند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این خصوص، انتشار CO2 از شبکه های رودخانه ای مناطق استوایی، بسیار بیشتر از مناطق معتدل یا سرد است. بنابراین صادرات کربن به اقیانوس ها در این مناطق افزایش می‌یابد و چنین موضوعی می‌تواند بر سلامت آب‌های ساحلی و اقیانوسی تأثیر بگذارد؛ امری که در دیواره مرجانی بزرگ استرالیا شاهد آن هستیم.

به گزارش سیناپرس، این اطلاعات علمی که بر نقش مهم رودخانه ها و شبکه های مربوط به آن ها در تغییرات اقلیمی دلالت دارند، در نشریه جهانی و درجه یک Nature منتشر شده اند.

مترجم:مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا