شکار ویروس ها در نمونه تنفسی بیماران

بسیاری از ویروس های تنفسی می توانند دارای علائم تقریباً یکسان باشند اما برای رفع علت اصلی به درمان های متفاوتی نیاز دارند. به تازگی محققان دانشگاه کمبریج آزمایش جدیدی ابداع کرده اند که از DNA به عنوان طعمه برای آزمایش چند ویروس به طور همزمان استفاده کرده و در کمتر از یک ساعت نتیجه را مشخص می کند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان موفق به روشی موسوم به شکار ویروس های تنفسی شده اند که می تواند تحول مهمی در شناسایی و تشخیص بیماری ها باشد. فیلیپ بوشکوویچ، نویسنده اول این مطالعه از آزمایشگاه کاوندیش در دانشگاه کمبریج در این رابطه می گوید: بسیاری از ویروس های تنفسی علائم مشابهی داشته اما نیاز به درمان های متفاوتی دارند. ما می خواستیم ببینیم که آیا می توانیم چندین ویروس را به صورت موازی جستجو کنیم. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ویروس ‌های تنفسی عامل مرگ ۲۰ درصد از کودکانی است که در سن زیر پنج سالگی می ‌میرند. بنابراین اگر بتوانید آزمایشی ارائه دهید که بتواند چندین ویروس را به سرعت و با دقت شناسایی کند، می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

پژوهشگران در این رابطه معتقدند: تشخیص خوب، کلید درمان موثر است. افرادی که نیاز به درمان دارند در بیمارستان حاضر می شوند و ممکن است حامل چندین ویروس مختلف باشند، اما اگر پزشکان نتوانند بین ویروس های مختلف تمایز قائل شوند، این خطر وجود دارد که بیماران درمان نادرستی دریافت کنند.

در حالی که آزمایش‌های پی سی آر بسیار مفید هستند، اما نتایج این آزمایش ممکن است چندین ساعت تا چندین روز طول بکشد. به گزارش سیناپرس، هدف محققان کمبریج توسعه یک آزمایش حساس و دقیق بود که می‌تواند از آر ان ای برای تشخیص ویروس استفاده کرده و نیاز به کپی ژنوم را دور بزند.

به گزارش سیناپرس، برای انجام این کار، محققان آزمایش خود را بر اساس ساختارهای ساخته شده از دی ان ای دو رشته ای با تک رشته های آویزان که به عنوان طعمه در آزمایش آن ها عمل می کنند، قرار دادند. این طعمه به گونه ‌ای برنامه ‌ریزی شده است که به طور فعال عمل کرده و مناطق خاصی را در آر ان ای ویروس ‌های هدف قبل از عبور نانو طعمه‌ ها از سوراخ‌ های کوچکی به نام نانو منافذ جستجو کند. این سوراخ ها ساختار های مولکولی را دریافت و در عرض چند میلی ثانیه به اطلاعات دیجیتال تبدیل می کنند.

به گزارش سیناپرس، بررسی های این تیم مطالعاتی نشان داد که آزمایش فوق می تواند به راحتی انواع ویروس، حتی آنهایی که باعث عفونت کووید-۱۹ می شوند، با دقت نزدیک به ۱۰۰ درصد تشخیص دهد.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Nanotechnology منتشر شده است.