اهدای شهاب‌سنگ کرمان 252 به موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز

مدیر موزۀ شهاب‌سنگ ایران در مراسم اهدای این اثر، توضیح داد: این قطعۀ شهاب‌سنگی که امروز به موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز اهدا شد، در کرمان کشف شده و در سایت جهانی شهاب‌سنگ به نام «شهاب‌سنگ کرمان 252» ثبت جهانی شده است.

به گزارش سینا پرس فارس، مهندس حجت کمالی، پدرشهاب‌سنگ ایران و اهداکنندۀ این شهاب‌سنگ گفت: شهاب‌سنگ‌ها از نوع سنگی، آهنی یا سنگی و آهنی هستند.

به گفته‌ی مدیر موزۀ شهاب‌سنگ ایران، سن زمینی شهاب‌سنگ کرمان 252، بین 20تا 25هزارسال تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: شهاب‌سنگ‌ها دو سن دارند، سنی که از زمان جداشدن از سیارۀ مادر و مسافتی که طی می‌کنند تا به زمین سقوط کنند و سنی که از زمان سقوط در سطح زمین می‌مانند.

مهندس کمالی در ادامه اظهار داشت: شهاب‌سنگ کرمان 252، اطلاعاتی درخصوص چگونگی شکل‌گیری منظومۀ شمسی، ساختارشناسی و  وجود حیات در سیارات را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.


مدیر موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز نیز در این‌باره گفت: قطعات سنگی به‌دست‌آمده از کرۀ ماه، منحصربه فردترین قطعات بخش زمین‌شناسی این موزه است.

مهندس رکنی افزود: شهاب‌سنگ کرمان 252، به‌عنوان دومین قطعۀ فرازمینی به این موزه اضافه شد.

به‌گفته‌ی وی در موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز، 945 نمونه سنگ رسوبی، سنگ نیمه‌قیمتی، فیل‌های گیاهی و جانوری و سنگ‌های فرازمینی نگهداری می‌شود و دانشگاه شیراز، دومین دانشگاه دریافت‌کنندۀ شهاب‌سنگ در کشور است.


گفتنی‌ست: موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز، در اسفندماه سال 1353 با تلاش بی‌دریغ دکتر صدرالدین شریفی تأسیس و در سال 1359به ساختمان کنونی، با زیربنای حدود 5هزار مترمربع انتقال یافت. این موزه شامل بخش‌های جانوری، گیاهی، زمین‌شناسی، حشره‌شناسی، نجوم، تکنولوژی، آناتومی، تمبر و سکه و کارگاه تاکسیدرمی است که فعالیت‌های آن‌ها در سه محور آموزشی، پژوهشی و نمایشی صورت می‌گیرد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا