گیاهان دارویی مراتع استان تهران شناسایی و احیا می شوند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران بر ضرورت استفاده از فناوری های نوین برای شناسایی و فرآوری محصولات گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: گیاهان دارویی مراتع و بیابان های استان تهران به منظور اجرای طرح های اقتصادی احیا و شناسایی می شوند.

دکتر سید نقی عزیزی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفتگو با سیناپرس گفت: مدیریت عرصه های جنگل ها، مراتع و بیابان ها و شناسایی رویشگاه های گیاهان دارویی و محصولات فرعی این عرصه ها در حیطه وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران است.

وی افزود: در حال حاضر گونه های جنگلی دارویی در استان تهران وجود ندارد. در این استان بیشتر گیاهان دارویی در مراتع و بیابان ها یافت می شود. ما این عرصه ها را برای بهره برداری از گیاهان دارویی شناسایی می کنیم. سپس بهره برداران طرح های اقتصادی به منظور اجرای روش های برداشت، زمان کاشت، احیا و توسعه گیاهان دارویی می نویسند. پس از آن ما سالانه قراردادی با بهره برداران منعقد می کنیم که آنها می توانند پس از اخذ مجوز فعالیت شان را آغاز کنند.

وی خاطرنشان کرد: معروف ترین گیاه دارویی استان تهران باریجه است. هم اکنون بیش از صد هزار هکتار رویشگاه این گیاه در مراتع استان تهران شناسایی شده است و برای 10 هزار هکتار آن نیز طرح توسعه ای تعریف کرده ایم. سالانه نیز حدود 2 هزار تا 2 هزار و پانصد بحث کشت بذر این گیاه را در دستور کارمان داریم که معمولا از سال سوم و چهارم به بهره برداری می رسند. همچنین بهره برداران می توانند با انعقاد قرارداد، شیره این گیاه را برداشت کنند. همچنین با مجوزی که برای بهره برداران صادر می شود آنها می توانند شیره باریجه را بفروشند یا حتی صادر کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران به نقش فناوری ها برای بهبود روند اجرای این طرح ها اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: ما در حال حاضر برای شناسایی این رویشگاه ها از فناوری هایی مانند ماهواره و تصاویر ماهواره ای استفاده می کنیم اما برداشت این محصولات باید کاملا به صورت سنتی انجام شود زیرا این گیاه در دل خاک است. پس از برداشت نیز برای فرآوری و بسته بندی این محصولات به منظور صادرات باید از فناوری های نوین استفاده شود. این بحث بیشتر مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است و در دستور کار ما قرار ندارد.

عزیزی تصریح کرد: خوشبختانه ما اکنون برای اجرای این طرح مشکل چندانی نداریم زیرا این موضوع کاملا مردم محور و تقاضا محور است. تنها مساله چالش برانگیز این حوزه مربوط به تهیه بذر، نشاء، قلمه گونه های اصلاح شده و بومی است که هم اکنون مراکز تحقیقاتی و شرکت های خصوصی از آن استفاده می کنند. قطعا با استفاده از گیاه بومی اصلاح شده هر منطقه به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد زیرا ارگانیک تر هستند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه بحث فرآوری و بسته بندی شیره باریجه است. شیره باریجه هنگام برداشت کاملا مخلوط به خاک و بقایای گیاهی است که ظاهر خوبی ندارد. اگر شرکت های فناور به بحث فرآوری این بخش ورود پیدا کنند تا این محصول با شکل و شمایل بهتری صادر شود، قطعا ارزش افزوده بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. این مساله را باید بخش صنعت و معدن و تجارت پیگیری کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا