تحریم ها چه شرایط اقتصادی برای روسیه رقم می زند؟

تحریم های اعمال شده علیه روسیه بر جنبه های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی این کشور تاثیر داشته و علی رغم تلاش های مقامات روسیه برای پیشگیری از تاثیر این تحریم ها، پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی این کشور طی سال آینده با کاهش مواجه شود.

به گزارش سیناپرس، آندری بلوسوف معاون اول نخست وزیر روسیه به خبرنگاران گفت:تولید ناخالص داخلی روسیه ممکن است سال آینده یک درصد کاهش یابد. وی در این رابطه تاکید کرد: به طور طبیعی، رشد اقتصادی  ۳ درصدی در سال آینده محقق نخواهد شد و این رشد مطمئناً کمتر خواهد بود. من فکر می کنم رشد اقتصادی روسیه در سال آینده حدود صفر خواهد بود. پیش بینی ما در شرایط نامطلوب، رشد تقریبا منهای یک درصد و حتی شاید کمی کمتر باشد. این موضوع در حالی است که طی سه ماهه اول و ابتدای امسال شرایط اقتصادی بسیار خوب بود، بنابراین شاید یک اثر پایه در این زمینه وجود داشته باشد.

به گفته این مقام ارشد، دولت انتظار دارد، سال ۲۰۲۳ برای اقتصاد روسیه بهتر از سال ۲۰۲۲ باشد. آندری بلوسوف در ادامه توضیحاتش افزود: به طور کلی، اگر هیچ اتفاقی نیفتد، ما انتظار داریم که سال ۲۰۲۳ برای اقتصاد روسیه بهتر از سال ۲۰۲۲ باشد. ما هیچ گونه مشکل جدی را پیش بینی نمی کنیم، زیرا موفق شده ایم وضعیت را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ کنترل کنیم.

به گزارش سیناپرس، پیش از این، بانک مرکزی روسیه چشم ‌انداز میان‌ مدت تعدیل‌شده خود را از اقتصاد این کشور ارائه کرد که چشم‌ انداز پویایی تولید ناخالص داخلی را برای سال ۲۰۲۲ ارتقاء داده بود. در این شرایط آمارها نشان می دهد: در سال ۲۰۲۲ تولید ناخالص داخلی روسیه بین سه تا سه و نیم درصد کاهش داشته و  پیش ‌بینی می‌شود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جدید میلادی منفی باقی باقی مانده و از -4٪ تا -1٪ متغیر باشد. البته روسیه مدعی است که این روند در سال های پیش رو بهبود یافته و در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تولید ناخالص داخلی روسیه هر سال 1 یک و نیم تا دو نیم درصد اضافه خواهد شد.

بانک مرکزی این کشور در پیش ‌بینی های قبلی خود انتظار داشت تولید ناخالص داخلی ۴ الی ۶ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱ الی ۴ درصد برای سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و رشد تولید ناخالص داخلی یک و نیم تا دو نیم  درصد برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده بود.

در خاتمه گفتنی است، وزارت توسعه اقتصادی روسیه انتظار دارد تولید ناخالص داخلی روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ به میزان ۹/۲ درصد کاهش یافته و با کاهش هشت دهم درصدی در سال ۲۰۲۳ مواجه شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا