تشخیص سرطان پستان با دستگاهی که تومورها را شناسایی می کند

پژوهشگران پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی به منظور شناسایی و درمان سرطان پستان موفق به ساخت دستگاه های” شناسایی تومورهای پستان” و “شناسایی پروتئین های پستان” شده اند؛ تکنولوژی ارزشمند و استراتژیک که موقیعت تجاری بسیار زیادی فراهم می کند.

دکتر نسرین مهاجری، دکترای بیوتکنولوژی پزشکی، یکی از اعضای گروه پروتئین های نوترکیب پژوهشکده سرطان معتمد در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از محصولات تولیدی این پژوهشکده تولید یک سری دستگاه ها برای شناسایی تومورهای پستان است؛ پس از جراحی نیاز است باقی مانده سلول های حاشیه تومور نیز شناسایی شوند تا جراحی به طور کامل انجام شود. این دستگاه کمک می کند تا سلول های سرطانی شناسایی و جراحی بهتر انجام شوند. همچنین یک سری دستگاه ها نیز برای شناسایی پروتئین های پستان ساخته ایم؛ تکنولوژی بسیار ارزنده که موقعیت تجاری بسیاری فراهم می آورد.

وی افزود: پژوهشکده معتمد همچنین اقدام به ساخت یک سری کیت های تشخیصی کرده است. یکی از این کیت ها مربوط به تشخیص سرطان پستان است. این کیت برای آن دسته از بیمارانی که نتیجه آزمایش شان مثبت است، مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است پزشکان در کنار جواب های پاتولوژی از این کیت ها استفاده کنند زیرا با کمک این کیت مشخص می شود که افراد مبتلا به سرطان پستان نیاز به شیمی درمانی دارند یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: این کیت جزو کیت های نسل دوم است و نمونه مشابه خارجی دارد اما از نظر کیفیت با آنها برابری می کند. این کیت های تشخیصی به صورت سلولی و مولکولی انجام می شود. نتیجه آن نیز طی یک هفته کاری به دست می آید و بیمار و پزشک می توانند از نتیجه آن مطلع شوند.

وی یادآورشد: یک سری داروهای گیاهی نیز وابسته به جهاددانشگاهی پژوهشکده گیاهان دارویی تولید شده است. این داروهای گیاهی نیز برای سرطان های مختلف از جمله سرطان پستان استفاده می شود.

مهاجری به اهمیت شناسایی سرطان پستان پرداخت و در این خصوص به سیناپرس گفت: بر اساس مطالعاتی که جراحان متخصص در حیطه سرطان پستان انجام داده اند، متاسفانه سن ابتلا به این سرطان از 40 سالگی به 24 سالگی رسیده است به همین جهت تاکید فراوان می شود که خانم ها هر شش ماه یکبار چکاپ سونوگرافی و ماموگرافی انجام دهند زیرا تشخیص در مراحل ابتدایی از اهمیت زیادی برخوردار است. تشخیص سرطان در مراحل پیشرفته بسیار سخت است و درمان را سخت تر می کند.

این عضو گروه پروتئین های نوترکیب پژوهشکده سرطان معتمد به برنامه های گروه پروتئین های نوترکیب این پژوهشکده اشاره کرد و افزود: اکنون گروه پروتئین های نوترکیب پژوهشکده سرطان معتمد مطالعاتی پیرامون پروتئین های درمانی و ساخت آنتی بادی انجام داده است تا روند درمان را راحت تر کند و آسیب کمتری متوجه بیماران شود.

وی خاطرنشان کرد: بالا بردن کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان، تشخیص زود هنگام سرطان و درمان بهتر مبتلایان از جمله مهمترین اهداف گروه بیوتکنولوژی پزشکی و دارویی است.

گفتگو: بیتااکبری