پیش بینی خطر بیماری های قلبی عروقی فقط با یک رادیوگرافی

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج یک مطالعه ارائه شده در یک مدل هوش مصنوعی که از داده های به دست آمده از عکس رادیوگرافی قفسه سینه استفاده می کند، این مدل می تواند خطر ۱۰ ساله مرگ و میرهای ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی بر اثر بیماری های قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) را پیش بینی کند.

در این راستا پژوهشگران توضیح می دهند: اصطلاح یادگیری عمیق به زیرمجموعه‌ ای از یادگیری ماشینی اشاره دارد که اساساً یک شبکه عصبی با سه یا چند لایه است که سعی می ‌کند رفتار مغز انسان را شبیه‌ سازی کرده و به او اجازه می ‌دهد تا یاد بگیرد. ارزیابی خطر با وجود حجم زیادی از داده ها در میان بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی، یک گام مهم در رویکرد فعلی برای پیشگیری اولیه از بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) است. آگاهی از خطر ۱۰ ساله بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک، بیمارانی را در گروه‌ های پرخطر شناسایی می ‌کند که احتمالاً سود زیادی به همراه دارد. ارزیابی فعلی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی بر مجموعه محدودی از عوامل خطر، یعنی سن، جنس، فشار خون سیستولیک، کلسترول و چربی، دیابت و سیگار کشیدن متکی است.

با این حال، به گفته دکتر یاکوب ویس (Jakob Weiss) رادیولوژیست مرکز تحقیقات تصویربرداری قلب و عروق در بیمارستان عمومی ماساچوست و پژوهشگر این مطالعات، متغیرهای لازم برای محاسبه خطر بیماری های قلبی عروقی همیشه در دسترس نیستند که این موضوع باعث می ‌شود رویکردهای غربالگری مبتنی بر جمعیت مطلوب باشد. وی افزود: از آنجایی که اشعه ایکس قفسه سینه معمولا در دسترس است، رویکرد ما ممکن است به شناسایی افراد در معرض خطر کمک کند.

در مطالعه حاضر، دکتر وایس و تیم تحقیقاتی او مدل هوش مصنوعی را که CXR-CVD نامیده می شود را با استفاده از ۱۴۷ هزار و ۴۹۷ رادیوگرافی قفسه سینه (CXR) از ۴۰ هزار و ۶۴۳ شرکت کننده برای پیش بینی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی استفاده کرد. علاوه بر این، این تیم تحقیقاتی آزمایشات مستقلی را در گروه دوم مجزای بیماران سرپایی انجام داد که به طور بالقوه هیچ رویداد نامطلوب قلبی عروقی قبلی نداشتند.

به گزارش سیناپرس، با استفاده از مدل هوش مصنوعی، محققان به این نتیجه رسیدند که با بهره گیری از یک تصویر معمولی رادیوگرافی قفسه سینه، مدل هوش مصنوعی قادر به پیش‌ بینی خطر بیماری های قلبی عروقی ده ساله با عملکرد مشابه و افزایشی با استاندارد بالینی است. پژوهشگران در پایان افزودند که از آنجایی که تصاویر رادیوگرافی معمولاً در دسترس هستند، می توانند به راحتی به شناسایی افراد در معرض خطر بالای بیماری قلبی عروقی کمک کرده و باعث ارزیابی عوامل خطر و پیشگیری هدفمند شود.

مترجم: کاظم فلاحی پناه