کاهش کمردردهای مزمن به کمک سلول های مزانشیمی

پژوهشگران مرکز رشد زیست فناوران رویان با استفاده از سلول های مزانشیمی مغز استخوان انسان موفق به تولید محصولی برای کاهش کمردردهای مزن و ترمیم آسیب های استخوانی و غضروفی شدند.

سارا پوستی، یکی از پژوهشگران مرکز رشد زیست فناوران رویان در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از محصولات این مرکز کیمیا سل است. این محصول از سلول های مزانشیمی مغز استخوان انسان گرفته شده است و برای ترمیم آسیب های استخوانی و غضروفی بیماری های آرتروز، روماتوئید و کمردردهای مزمن کاربرد دارد. این محصول خاصیت تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن، کاهنده التهاب از طریق سرکوب لنفوسیت ها و کاهش ترشح سایتوکین های ضد التهابی، تشدید کننده رگ زایی و افزایش اکسیژن رسانی به بافت آسیب دیده را دارد.

وی افزود: کیمیا وی از دیگر محصولات این مرکز است. این محصول حاوی وزیکول های برون سلولی مشتق از سلول های استرومایی مزانشیمی مغز استخوان فرد اهدا کننده سالم و واجد شرایط است که در شرایط کاملا استریل و با استانداردهای جی ام پی در اتاق تمیز تولید، آماده و بسته بندی می شود.

وی اظهارداشت: این محصول عاری از سلول است که نسبت به سلول در دماهای مختلف پایداری بیشتری دارد و می توان در دمای اتاق یا یخچال تا مدت ها نگهداری کرد.

وی بیان کرد: این محصول خواص ضد التهابی، ضد آپوپتوزی( مرگ سلولی) و رگ زایی دارد. چنین خاصیتی باعث شده تا این محصول گزینه مناسبی برای الگوهای درمانی جدید در ترمیم بافت های آسیب دیده و همینطور در زیبایی و جوانسازی پوست تبدیل شود و به عنوان حامل دارو نیز مورد استفاده قرار بگیرد. اکنون مجوزهای این محصول را گرفته ایم و به صورت کلینیکال به روی بیماران تست می شود.

وی به سیناپرس گفت: رویین شیت از دیگر محصولات این مجموعه است. این محصول یک پانسمان بیولوژیکی است و برای پوشش موقت در درمان زخم های سوختگی عمقی درجه دو، پوشش دهنده موضع اهدای پوست در بیماران دچار سوختگی درجه سه و همچنین ترمیم کننده زخم در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی کاربرد دارد.

پوستی بیان کرد: محصول رویین گرف این مرکز نیز جایگزین پوستی مهندسی شده از سلول های زنده کراتینوسیت(سلول اصلی موجود در لایه اپیدرم؛ خارجی ترین لایه پوست)، فیبروبلاست و کلاژن است که برای ترمیم و بهبود زخم  های وریدی و زخم های پای دیابتی کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: لایه بالایی این محصول از کراتینوسیت های انسانی و لایه زیرین حمایتی آن از کلاژن مشتق شده از گاو و فیبروبلاست های پوستی انسانی ساخته شده است که در شرایط کاملا استریل و با استاندارد های جی ام پی در اتاق های تمیز تولید، آماده و بسته بندی می شود.

به گفته وی، سلول های کراتینوسایت و فیبروبلاست دو سلول اصلی درگیر در فاز التهابی، ترمیم و بازسازی پوست هستند. این محصول التهاب در محل زخم، تکثیر و بلوغ سلول های فیبروبلاست و کراتینوسایت که برای ترمیم زخم ضروری هستند را افزایش می دهد. فیبروبلاست ها با سنتز کلاژن و ایجاد پیوند متقابل، ماتریکس خارج سلولی را تشکیل می دهند و با تمایز به فنوتیپ میوفیبروبلاست بسته شدن زخم ها را تسهیل می کنند.

وی تصریح کرد: این محصول نیز برای ترمیم و بهبود زخم های وریدی و ترمیم کننده زخم در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی کاربردهای درمانی دارد.

گفتنی است، این دستاورد پژوهشی در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در غرفه جهاددانشگاهی واقع در سالن شماره 6 به نمایش گذاشته شده است.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا