کشف صدها دندان کوسه باستانی در اقیانوس هند

به گزارش سیناپرس،آژانس ملی علوم استرالیا پس از کشف مجموعه ای از موجودات عجیب و غریب در اعماق جزایر کوکوس، یک یافته جدید کاملاً شگفت انگیز را در اعماق پرتگاه آبی پیدا کرده است. در این محل قبرستانی پر از دندان های فسیل شده کوسه، کشف شد که چند میلیون سال قدمت دارند.

محققان در مطالعات جدید خود در اقیانوس هند موفق به کشف محلی شدند که در آن صدها دندان فسیل شده بسیار قدیمی کوسه وجود دارد. جالب توجه است که در ابتدا، محققان فکر می کردند که در این محل لایه های رسوبی و منگنز را پیدا کرده اند اما بررسی های بعدی نشان داد آن ها با یک گنجینه فسیل شده بسیار ارزشمند مواجه شده اند.

دیان بری، افسر مجموعه مؤسسه تحقیقاتی موزه ویکتوریا در این رابطه می گوید: این یک کشف واقعاً شگفت انگیز بود. البته همه دندان ها فسیل نبودند و برخی از آن ها به کوسه‌های ماکو نسبتاً جدید و دو گونه از خویشاوندان کوسه سفید بزرگ، تعلق داشتند.

تاکنون بیش از ۷۵۰ دندان فسیل شدهدر این محل شناسایی شده است که نشان دهنده طیفی از گونه های این جانور شکارچی هستند. این فسیل ها حاوی ترکیبی جالب از اجزای کوسه های مدرن و باستانی، از جمله برخی از اجداد بلافصل مگالودون هستند. این کوسه ها به مگالودون تکامل یافتند که بزرگ‌ ترین کوسه‌ ای است که در طول تاریخ زمین روی آن زندگی کرده است. این جانور مهیب و غول آسا حدود ۳ و نیم میلیون سال پیش منقرض شد.

گفتنی است کوسه های مگالودون آنقدر بزرگ بودند که می توانستند بزرگترین کوسه امروزی یعنی کوسه بزرگ سفید  را به طور کامل ببلعند.

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که کوسه ها به جای استخوان، اسکلت غضروفی دارند، بیشتر بقایای آنها قبل از فسیل شدن تجزیه می شود، به جز دندان ها چیزی از آن ها باقی نمانده و به همین دلیل ما شواهدی اندک از تاریخ ۴۵۰ میلیون ساله این حیوانات باستانی بر روی زمین داریم.

باید اذعان داشت که هنوز دلیل اینکه چرا تعداد زیادی از این بقایای فسیلی که دوره ای طولانی از تاریخ را در بر می گیرند، در یک مکان جمع شده اند، مشخص نیست.

مور در این رابطه گفت: من هیچ توضیح واضحی در مورد اینکه چرا همه آنها با هم در یک محل جمع شده اند، ندارم، غیر از اینکه شاید این محل یک نقطه پست در کف اقیانوس باشد که فسیل ها به مرور در آن جمع شده اند.

این گورستان فسیلی در جریان بررسی دو پارک دریایی جدید در ۲۵۰۰ کیلومتری سواحل غربی استرالیا و در عمق بیش از ۵ هزار متری اقیانوس پیدا شد.

به گزارش سیناپرس، جان کیزینگ، بوم ‌شناس دریایی و رهبر تیم تحقیقاتی CSIRO در این رابطه می ‌گوید: تخمین زده می ‌شود که حدود یک سوم گونه‌ های جمع ‌آوری‌شده در سفر های اخیر بررسی تنوع زیستی، متعلق به نژادهای جدید و شناخته نشده باشند.

منبع:  sciencealert