قطعه گمشده پازل آسم یافت شد

بر اساس تحقیقات جدید محققان موسسه ایمونولوژی لا جولا (LJI) به نظر می رسد یک مولکول التهابی به نام LIGHT، عامل آسیب به راه هوایی در بیماران مبتلا به آسم شدید باشد.

محققان گفته اند: متوقف کردن این مولکول (که با فاکتور نکروز تومور مرتبط است) می‌ تواند آسیب راه ‌های هوایی و ریه را در بیماران، معکوس کند و به طور بالقوه درمان موثری را به بیماران آسم ارائه دهد.

پژوهشگران افزوده اند: یافته های ما از اهمیت بسیاری برخوردارند. این تحقیق بینش بهتری از هدف قرار دادن LIGHT، به عنوان یک پتانسیل درمانی و تسکین برخی از علائم و ویژگی‌ های التهابی مشاهده شده در بیماران مبتلا به آسم شدید، به ما ارائه می‌ دهد.

پروتئین LIGHT نوعی سیتوکین التهابی است که توسط سلول های ایمنی T تولید می شود. سلول های T به طور معمول با بیماری مبارزه می کنند؛ اما در آسم، سلول های T بیش از حد به محرک های محیطی واکنش نشان می دهند و راه های هوایی را با LIGHT و سایر سیتوکین های التهابی پر می کنند. تا به حال، درمان هایی برای جلوگیری از فعالیت برخی از سیتوکین های مضر تولید شده توسط سلول های T ایجاد شده اند، اما این درمان ها برای خیلی از بیماران مبتلا به آسم شدید، موثر نیستند.

تیم تحقیقاتی در مطالعات گذشته نشان داده بودند که LIGHT نقش کلیدی در فرآیندی به نام “بازسازی بافت” ایفا می کند؛ در این فرآیند، ریه ها و راه های هوایی به دنبال حملات آسم، ضخیم تر می شوند. این وضعیت می ‌تواند فرد را با مشکلات تنفسی جدی و طولانی ‌مدت مواجه کند.

با این حال، محققان دقیقا نمی ‌دانستند که پروتئین LIGHT مستقیماً بر بافت ماهیچه ‌ای صاف که راه ‌های هوایی اصلی ریه ‌ها را می ‌پوشاند، تأثیر می‌ گذارد یا خیر. به گزارش سیناپرس،تعداد این سلول ها در افراد مبتلا به آسم متوسط تا شدید، به قدری افزایش می یابد که پژوهشگران تصور می کنند این امر، علت اصلی از دست دادن عملکرد ریه، باشد.

بررسی محققان نشان داد که یکی از دو گیرنده نور، به نام LTβR، به شدت بر روی سلول های ماهیچه صاف راه هوایی، بیان می شود و اتصال LIGHT به LTβR، همان چیزی است که باعث بازسازی بافت در عضلات صاف راه هوایی می شود. محققان، این یافته ها را در نمونه های انسانی نیز تأیید کردند.

دانشمندان اظهار داشته اند: این مطالعه، اولین تحقیقی است که نشان می دهد حذف یک گیرنده یا عدم وجود یک سیتوکین، می تواند بازسازی بافت ماهیچه صاف راه هوایی را محدود کند. نتایج ما، اساساً LIGHT را از سایر سیتوکین‌ های التهابی که در این فرآیند در مبتلایان به آسم شدید نقش دارند، جدا می ‌کند.

یافته های تحقیقاتی در مجله Journal of Allergy and Clinical Immunology منتشر شده اند.