برنامه ریزان کشور اعتقاد عملی به فرهنگ ندارند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه ریزان کشور ما فرهنگ را جدی نگرفته و اعتقاد عملی به فرهنگ ندارند. در برنامه هفتم توسعه ۱۲ موضوع کلیدی استخراج شده که هیچ کدام فرهنگ نیست.

امیرحسین بانکی پور صبح امروز در همایش گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول که به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده بود، گفت: انقلاب اسلامی عطیه‌ای بود که به ملت ما هدیه داده شد که ماهیت آن فرهنگی است و رهبران آن شخصیتشان همه فرهنگی بوده است. ما در عرصه علمی طی چهل سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته ایم. در بحث سلامت، افتخارات خوبی را کسب کرده ایم اما سوال من این است آیا در فرهنگ هم موفق شده ایم؟

وی ادامه داد: آیا بنیه فرهنگی جامعه رشد پیدا کرده است. رؤسای قوای ما شخصیت‌های فرهنگی بوده اند. چرا در کشوری که رهبرانش و رؤسای قوای آن فرهنگی بوده اند، ما کارآیی فرهنگی رضایتمندی نداریم؟

بانکی پور تصریح کرد: بحث فرهنگ در سطح برنامه ریزان کشور ما جدی گرفته نشده است. برنامه ریزان ارشد کشور ما اعتماد به فرهنگ ندارند. برای تدوین برنامه هفتم یک سال فرصت گرفته و آسیب شناسی کرده اند و اکنون برنامه ریزان ما در حال تدوین این برنامه هستند و عنوان کرده اند برای اینکه منابع را پخش کنیم، روی موضوعات کلیدی متمرکز شویم که این موضوعات کلیدی باید سه ویژگی داشته باشد که چالش اصلی کشور بوده، پیشران و بسترساز باشد و در این خصوص ۱۲ موضوع کلیدی استخراج شده که فرهنگ جزو هیچ کدام آنها نیست.

وی افزود: اگر می‌بینید شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه خود در این کشور نیست، دلیلش خود شورا نیست، دلیل آن فرهنگ است. اتفاقاتی که در این سه ماه گذشته رخ داد، بزرگترین فرصتی که در این تهدید دارد این است که ما از غفلت فرهنگی بیدار شویم. از نظر برنامه هفتم، دانشگاه اولویت نیست و اگر بودجه جدیدی بخواهد به آن داده نمی‌شود.

این نماینده مجلس به موضوع زن اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری دیدگاه‌ها و نظراتی را در مورد شأن، جایگاه و شخصیت زنان دارند که خود می‌تواند موضوع پایان نامه‌های دانشگاهی باشد. این در حالی است که حزب کومله برای ما شعار زن می‌دهد. دلیل آن این است که این موضوع یعنی موضوع زن، آزادی، زندگی برای برنامه ریزان ما موضوع کلیدی نیست. فرهنگ در شعار گفته می‌شود اما به برنامه و بودجه که می‌رسد اولویت اول نیست. اگر این اتفاقاتی که رخ داده ما را بیدار نکند، دچار خسارت بیشتری می‌شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا