بزرگترین تلسکوپ روی زمین، برای شکار امواج رادیویی از کیهان اولیه، آماده شد

پس از 30 سال برنامه ریزی، ساخت تلسکوپ SKA که قرار است بزرگترین آرایه تلسکوپ جهان باشد، در 5 دسامبر در آفریقای جنوبی آغاز شد.

به گزارش سیناپرس همدان، ساخت بزرگترین آرایه تلسکوپ روی زمین آغاز شده است. آرایه کیلومتر مربعی (SKA) که شامل صدها آنتن رادیویی پراکنده در دو قاره است، هم اکنون در منطقه کارو آفریقای جنوبی و مورچیسون شایر استرالیای غربی در دست ساخت است.

طبق گفته رصدخانه آرایه کیلومتر مربعی (SKAO)، این دو مکان با هم، به نام‌های SKA-Mid و SKA-Low، برای انواع فرکانس‌های رادیویی که عمدتاً آن ها را شناسایی می‌کنند، امکان تصویربرداری با وضوح بالا از کل آسمان را فراهم می‌کنند. حساسیت تلسکوپ به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا سیگنال‌های ضعیفی را که از روزهای اولیه کیهان به جا مانده است را دریافت کنند.

کاترین سزارسکی، رئیس شورای SKAO، دوشنبه (5 دسامبر) در یک سخنرانی در سایت آفریقای جنوبی گفت: پروژه SKA سال ها در حال ساخت بوده است. امروز، ما اینجا گرد هم آمده ایم تا فصل مهم دیگری را در این سفر 30 ساله ای که در کنار هم بوده ایم، مشخص کنیم. سفری برای ارائه بزرگترین ابزار علمی جهان.

مراحل برنامه‌ریزی تلسکوپ سه دهه را در برگرفته است، با وجود پیش‌برنامه‌ریزی و افزایش سرعت عملکرد در 18 ماه گذشته. تکمیل آرایه های تلسکوپ تا سال 2030 به پایان می رسد.

سایت استرالیا میزبان 131072 آنتن فرکانس پایین خواهد بود که تا 40.4 مایل (65 کیلومتر) از هم فاصله دارند. آنها با هم به عنوان یک تلسکوپ رادیویی با عدسی نزدیک به اندازه 100 هکتار (400000 متر مربع) عمل خواهند کرد. هر ایستگاه آنتن 6.6 فوت (2 متر) ارتفاع دارد و دارای 256 آنتن در پیکربندی است که کمی شبیه درخت کاج هستند. به گفته SKAO، با گرفتن سیگنال‌های با فرکانس بسیار پایین از کل آسمان، SKA-Low می‌تواند برخی از قدیمی‌ترین پژواک‌های باقی‌مانده از اولین میلیارد سال جهان را بررسی کند.

این سایت در زمین بومی واجاری یاماجی است، که توافقنامه استفاده از زمین را امضا کرد تا اطمینان حاصل شود که تلسکوپ با هیچ مکان فرهنگی تداخلی نداشته باشد و مردم محلی از مزایای اقتصادی و آموزشی این مکان برخوردار شوند. به عنوان بخشی از توافق، Wajarri Yamaji نام سنتی “Inyarrimanha Ilgari Bundara” را به این سایت اعطا کرد که به معنای “به اشتراک گذاشتن آسمان و ستاره ها” است.

سایت آفریقای جنوبی متشکل از 197 دیسک سهموی خواهد بود که تا 93.2 مایل (150 کیلومتر) از یکدیگر فاصله دارند. آنها به تلسکوپ رادیویی MeerKAT موجود متصل خواهند شد و معادل یک تلسکوپ منفرد با عدسی 8.2 هکتاری (33000 متر مربع) خواهند بود. SKA-Mid پنج برابر حساس تر، چهار برابر وضوح بالاتر و 60 برابر سریعتر در اسکن آسمان نسبت به تلسکوپ آرایه بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی (VLA)، تلسکوپ رادیویی پیشرفته فعلی، واقع شده در نیومکزیکو است.

مورچیسون شایر و کارو هر دو به دلیل دور بودن و کمبود نسبی سیگنال‌های رادیویی ساخت بشر که ممکن است در تشخیص سیگنال‌های رادیویی از اعماق فضا اختلال ایجاد کند، انتخاب شدند. دانشمندان در سراسر جهان قصد دارند از داده های تلسکوپ برای مطالعه سوالاتی از ماهیت بنیادی انرژی تاریک گرفته تا ماهیت انفجارهای رادیویی سریع مرموز از کهکشان های دور استفاده کنند.