ایدز از آگاه سازی تا پیشگیری و درمان

رئیس بهداشت و درمان اداره کل زندان های استان همدان از انجام امور مشاوره  در بحث کاهش رفتارهای آسیب رسان در کلینیک های مثلثی زندان های استان خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری سیناپرس،  دکتر مهدی موالات در کارگاه آموزشی آگاه سازی و پیشگیری از ایدز که به همت خبرگزاری سیناپرس، برگزار شد، اظهار کرد:  در کلینیک های مثلثی خدمات مختلفی از جمله  امر مشاوره در خصوص کاهش رفتارهای آسیب رسان به زندانیان ارائه می شود.

وی افزود: در کنار این امور غربالگری HIV انجام می شود که این امر با همکاری مجموعه علوم پزشکی در حال انجام است.

دکتر موالات خاطرنشان کرد: امر سنجش بار ویروسی به طور مرتب پایش می شود و افراد مبتلا نیز خدمات را به گونه ای دریافت می کنند که می توانند مثل یک فرد عادی به زندگی خود ادامه دهند.

رئیس بهداشت و درمان اداره کل زندانها استفاده از خدمات مشاوره ای در کلینیک های مثلثی را بسیار اثر گذار اعلام کرد  و گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال آمار دریافت مشاوره ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشم گیری داشته باشد.

رویکرد نوین آموزش اچ آی وی

کارشناس برنامه ایدز مرکز بهداشت شهرستان همدان در این کارگاه اظهار کرد: رویکرد نوین آموزش اچ آی وی ، در اصل یک الگوی آموزشی با طراحی منظم و  استاندارد است که در آن  محتوای آموزشی، ابزارهای کمک آموزشی و روش آموزشی استاندارد شده اند.

مریم جعفری افزود: هشت گام در رویکرد نوین آموزش اچ آی وی وجود دارد که به ترتیب شامل مقدمه، سیستم ایمنی، بیماری عفونی، عامل بیماریزا،راه انتقال، بیماری زایی علائم، تشخیص و مراقبت و درمان  و پیشگیری می شود.

وی با بیان اینکه اچ آی وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است و اغلب آن را به نام ایدز می شناسند، تصریح کرد: در صورتیکه  ایدز آخرین مراحل عفونت اچ آی وی  است در حالیکه اگر فرد تحت مراقبت و درمان قرار گیرد هیچ گاه وارد مرحله ایدز نمی شود.

جعفری گفت: یکی از اصلی ترین اجزا سیستم ایمنی بدن گلبول های سفید هستند که در خون و ترشحات وجود دارند و مانند سربازان یک ارتش، وظیفه اصلی محفاظت بدن در برابر  عوامل بیگانه  را بر عهده دارند و مانع ورود عوامل بیگانه به بدن می شوند و وعوامل بیگانه را از بین می برند همچنین عوامل بیگانه را زندانی می کنند.

از بین بردن ویروس اچ آی وی

وی خاطرنشان کرد: ویروس اچ آی وی در خارج از بدن قادر به زندگی نبوده و  با موادضدعفونی کننده معمولی از جمله وایتکس از بین می رود، بنابراین به راحتی می توان از ورود ویروس به بدن پیشگیری کرد.

وی به راههای انتقال ویروس اشاره کرد و گفت: ویروس اچ آی وی از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده،  رفتارهای پر خطر جنسی و سایر مصادیق قابل انتقال است و از طریق دست دادن، ارتباطات اجتماعی و حضور شخص آلوده در مکانهای عمومی قابل انتقال نیست.

این کارشناس تصریح کرد: اچ آی وی مخصوص گروه خاصی نیست همچنین فرد آلوده به ویروس اچ آی وی نیازی به جدا سازی از سایر افراد سالم ندارد، چرا که روش های انتقال این ویروس به راحتی قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: ویروس اچ ای وی چندین مرحله دارد که در مرحله پنجره بیماری بروز نکرده و حتی نتیجه آزمایش فرد منفی خواهد بود  در مرحله بیمای عفونت اچ آی وی بروز می کند که فرد علامتی ندارد اما نتیجه آزمایش وی مثبت خواهد بود، اما مرحله ایدز بیمای در فرد بروز کرده و فرد علامت دار بوده و نتیجه آزمایش وی نیز مثبت خواهد بود.

جعفری با بیان اینکه هنگام انجام آزمایش ایدز باید اصول و قوانین 5C  رعایت شود، تصریح کرد: این اصول شامل رضایت آگاهانه، محرمانه بودن نتیجه آزمایش، انجام تست باید همراه با مشاوره باشد، تست استفاده شده درست باشد و افراد مبتلا پس از تشخیص  برای دریافت خدمات مراقبت و درمان به مراکز ارائه خدمت به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری  لینک شوند.

 کارشناس برنامه ایدز مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه PIT به معنای توصیه  و ترغیب به انجام تست HIV است، یادآور شد: اجزای PIT شامل ترغیب به انجام تست،توصیه به انجام تست، انجام تست، اعلام نتیجه و ترغیب به ادامه کار و پیگیری (در صورت مثبت شدن نتیجه آزمایش) است.

جعفری با بیان اینکه اچ آي وي يك بيماري عفوني و ويروسي است، تاکید کرد:  ويروس ها درون سلول ها به خصوص درون گلبولهاي سفيد زندگي مي كنند و در خارج از بدن انسان در مدت كوتاهي از بين مي رود و قادر به ادامه حيات نيست و به همه ضدعفوني كننده ها از جمله سفيد كننده خانگي يا همان وايتكس حساس بوده و سريع از بين ميرود.

وی ادامه داد: ويروس وقتي وارد بدن مي شود تا مدت ها هيچ علامتي را ايجاد نمي كند چون مانند يك جاسوس وارد بدن مي شود و هيچ جا رو هم خراب نمي كند، مثل يك ميهمان ناخوانده وارد بدن مي شود و بعد از مدت طولاني كه سيستم دفاعي بدن به مرور زمان تخريب شد حالا به آرامي علائم هم ظاهر مي شود كه عمدتاً اين علائم مربوط به ساير عفونت ها خواهد بود.

وی گفت: برای ترغیب و توصیه به انجام تست اچ ای وی نباید با فرد مقابل با انگ صحبت کنیم  و به عنوان مثال بگوییم چون رفتار پر خطر جنسی و شرکای جنسی متعدد دارای باید آزمایش اچ آی وی انجام دهی. بلکه باید بدون نسبت دادن  انگ به فرد وی را ترغیب به انجام آزمایش کنیم و فرد را به طور مستقیم مخاطب قرار ندهیم.

جعفری تصریح کرد: در بدن بسیاری از مردم جامعه میکروب سل به صورت مخفی و نهفته وجود دارد که ممکن است به دلایلی تبدیل به بیماری سل شود و این علل شامل سوء تغذیه و فقر، مصرف برخی از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی و عفونت اچ آی وی است و وقتی که فرد اچ آی وی داشته باشد این ویروس باعث تخريب سيستم دفاعي شده و فرد به سل مبتلا مي شود و اگر فرد اچ اي وي داشته باشد و درمان شود اتفاقاً درمان سل هم موفقيت آميز خواهد شد.

وی گفت: سل یکی از کشنده ترین عفونت های فرصت طلب در بیماری ایدز است و تشخیص به موقع سل در این بیماران بسیار حائز اهمیت است همچنین در حدود 25% علت مرگ در بیماران اچ آی وی مثبت، سل است.

این کارشناس برنامه ایدز گفت: کسانی که شریک جنسی متعدد داشته و رابطه جنسی بدون کاندوم داشته اند یا دارند ممکن است که اچ آی وی داشته باشند و اچ آی وی یک بیماری عفونی است و افراد زیادی هستند که در روابط جنسی شان از کاندوم استفاده نمی کنند پیشنهاد می دهیم تست که انجام دهند و اگر کسی مبتلا باشد چون تحت درمان قرار میگیرد راحت تر می تواند به کارش ادامه دهد.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا