شبکه هنرمندان طراح زیورآلات تشکیل می شود

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از تشکیل شبکه هنرمندان طراح زیورآلات خبر داد و گفت: بخش هنر باید مولد باشد و به درآمدهای کشور سرمایه تزریق کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و رئیس جایزه ملی زیرآلات و طراحی جواهرات ایرانی در مراسم اختتامیه نمایشگاه جایزه ملی زیرآلات و طراح جواهرات ایرانی گفت: امروزه صنایع فرهنگی در دنیا از گستره فراوان و وسیعی برخوردار است. طی 15 سال اخیر نیز اغلب کشورها به سمت توسعه صنایع فرهنگی گرایش پیدا کرده اند. ما باید در این زمینه زودتر گام برمی داشتیم، زیرا منابع فرهنگی مان نسبت به سایر کشورها بی نظیرتر و غنی تر است؛ متاسفانه ما به درستی از این منابع استفاده نکرده ایم.

وی افزود: مهمترین منبع کشورمان هنر است. ایران از لحاظ منابع در هنرهای سنتی و خلاق همیشه از سایر کشورها جلوتر است اما چگونه باید این هنرها را در دنیا مطرح کنیم؟ شاید با رویکرد سنتی نتوانیم به سرعت در این بخش پیش برویم اما با رویکرد جدید می توانیم به خوبی در این حوزه ورود پیدا کنیم.

وی اظهارداشت:  بخش فرهنگ در کشور ما بخش کمک بگیر است اما این بخش در تمام دنیا مانند بخش کشاورزی، آموزشی و صنعتی، مولد است و به درآمد کشورها سرمایه تزریق می کند. ما چرا این کار را انجام نداده ایم؟ حتی مسوولان، اصحاب فرهنگ و هنر نیز همیشه منتظر کمک کسی هستند. هنرمندان ما فقط خالق اثر هنری خودشان بوده اند و در بازار مسوولیتی نداشته اند. در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست بلکه هنرمند هنر خود را در شبکه های فروش و خرید عرضه می کند.

وی تصریح کرد: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی پس از فعالیت 42 پارک علم و فناوری در کشور تاسیس شده است. ما در این پارک قصد داریم به همه ثابت کنیم از فرهنگ هم می توانیم درآمدزایی داشته باشی،اما رویکرد مهم است.

وی یادآورشد: تاکنون در شاخه های مختلف فرهنگ مانند بسته بندی صنایع فرهنگی چندین جوایز برگزار کرده ایم؛ در دو دوره جایزه ملی بسته بندی صنایع فرهنگی 500 هزار هنرمند در سطح کشور شناسایی شده اند که تخصص اصلی شان می تواند طراحی بسته بندی باشد. حوزه دوم نیز مربوط به بحث طلا و جواهر است.

به گزارش سیناپرس، ایمانی گفت: یکی از مزیت های تاریخی ما بحث زیورآلات است اما در حال حاضر سهم سالانه  ایران از بازار طلا و جواهرات تنها 7.28 میلیون دلار است. آیا سهم سالانه ما از بازار طلا و جواهر باید این میزان باشد؟ جدا از این مساله اکنون ما در طراحی این حوزه نیز دچار ضعف هستیم زیرا فاصله ای بین طراحان و صنف طلا و جواهر وجود دارد.

وی عنوان کرد: چالش های این مساله باعث شد تا در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به سمت طراحی زیورآلات و جواهرت سوق پیدا کنیم. در نهایت با تلاش دو ساله همکاران این بخش توانستیم هنرمندان را برای حضور در این بخش متقاعد کنیم. همچنین ما برای تحقق این مهم برنامه های وسیع تری اجرا کرده ایم و قراردادی با بنیاد فرهنگی علمی اکو منعقد کرده‌ایم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اظهارداشت: اگرچه این جایزه در گام نخست، قدم خیلی بزرگی نیست اما با مطالعه انجام شده است. ما قصد داریم شبکه هنرمندان طراح زیورآلات را تشکیل دهیم. قطعا صنفی از دل این شبکه بیرون می آید. اکنون دنیا به سمت تخصص گرایش پیدا کرده است. عنوان” هنرمند طراحی زیورآلات و جواهرات” می تواند برند این افراد شود. اکنون تاحدودی این افراد در سطح کشور شناسایی شده اند و به زودی نیز در یک شبکه به یکدیگر متصل خواهند شد.

اقتصاد فرهنگ را باید مبنا قرار دهیم

دکتر مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم گفت: ایران کشوری غنی از نمادها و نمایه های فرهنگی است. حتی انحنای خط ما نیز می تواند مبنایی برای نمادسازی و سمبل سازی باشد. این برعهده ماست که نگاه انسان شرقی و ایرانی به جهان و کائنات را به روز رسانی کنیم.

وی افزود: زیورآلات مانند لباس یکی از عناصر هویتی انسان محسوب می شوند. زیورآلات یک نشانه و پیامی را منتشر می کنند. اگر این عنصر هویتی ریشه فرهنگی نداشته باشد، نمی توانیم از آن حوزه علوم انسانی و فلسفه نقش، نگار و رنگی آن دفاع کنیم. به مرور زمان نیز آن فلسفه به بوته فراموشی سپرده می شود بنابراین دیگر نمی توانیم از زیرساخت بینشی مان یک رفتار تولید کنیم. ما وظیفه داریم این هنر را در 18 رشته صنایع دستی مان متجلی کنیم.

به گزارش سیناپرس، وی اظهارداشت: اولین قدم ها منجر به تقویت توجه می شود. گاهی اوقات ما فراموش می کنیم. فراموشی باعث می شود به آن موضوع نپردازیم. برنامه ریزی پیرامون آن مساله نداشته باشیم. اعتباری اختصاص ندهیم. سیاستی پیرامون آن بکار نبریم. ناگهان پس از گذشت زمانی متوجه می شویم، ترنجی که بر فرش ما نشسته است، گره ای که به روی چوب مان است، ترمه، بته جقه و سرو(نشان فرهنگ ایرانی) ما در جای دیگری استفاده شده است و دیگر اتصال فرهنگی با ما ندارد.

به گفته وی، این جایزه می تواند اولین قدم برای تقویت توجه باشد. این جایزه می تواند یک مروری بر فعالیت های یک سال هنرمندان مان باشد و همگرایی، مغناطیس حضورشان باعث شود که تبادل دانش و سلیقه سازی روی دهد.

جلالی گفت: ما باید ارکان سه گانه بینش، نگرش و منش را بپذیریم. اگر رفتار ما منطبق بر سلیقه و نگرش هایمان نباشد، اگر سلیقه هایمان ریشه های بنیادی معرفتی و بینشی نداشته باشند، از بین خواهند رفت. طراحی هنرمندان کشورمان باید مبتنی بر بینش انسان شرقی و هنر اصیل ایرانی باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهارداشت: این رویداد می تواند حلقه وصل دیروز، امروز و فردا باشد. من آرزو دارم یک روزی ما برندهای زیورآلاتی داشته باشیم که حرف های هویتی در جهان بزنند. اگر قطعه ایی برخاسته از یک فرهنگ اساطیری را نشان دهیم، سفیر فرهنگی ما خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، وی بیان کرد: امیدوارم در این جایزه ها ما شاخص های اصیل خودمان را پیدا کنیم. شاخص های داوری خیلی اهمیت دارند. ما باید مولفه های استاندارد سازی را پیدا کنیم و به آنها توسعه معنایی بدهیم یعنی اگر تصویر ذهنی از زیورآلات داریم که محدود است باید با بکارگیری ایده های خلاقانه آن را وسیع تر کنیم.

وی تصریح کرد: توسعه معنای به توسعه مفهومی و اقتصادی کمک می کند. نهایت بلند پروازی ما این است که بتوانیم اقتصاد فرهنگ را مبنا قرار دهیم زیرا اقتصاد فرهنگ، وضعیت رقابتی و اقتصاد هویت بنیان ماست. ما باید از ابتدای سیاستگذاری تا انتهای مصرف ورود پیدا کنیم و در جامعه جهانی برندهای مختلفی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: ما از ایده ها و نوآوری های مبتنی بر فرهنگ در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمایت می کنیم؛ نوآوری هایی که بتوانند چرخه اقتصاد کشور را بچرخانند.

گفتنی است، این نشست روز گذشته 14آذرماه 1401برگزار شد و در پایان از هنرمندان بخش آزاد و ایران آزاد(صنم ایوزیان، نیما جعفری، سیده سپیده قاسمی موسوی)، اثر(معصومه صالحی)، طراحی کاربردی(فاطمه کاظمی، محمد آزادی) و اثر(محمد باقر محسنی، سبحانه کاظمی، محسن احمدی، شیوا سیدی) این جایزه تقدیر به عمل آمد.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا