سلامت روان مادر بر نمرات مدرسه کودک تأثیر می گذارد

به گزارش سیناپرس همدان، فرزندان مادرانی که در دوران بارداری، یا تا یک سال پس از تولد به دلیل مشکلات روانپزشکی در بیمارستان بستری شده بودند، در سن 14 سالگی احتمال بیشتری داشت که نمرات تحصیلی ضعیف تری داشته باشند و پسرها بیشترین تأثیر را از این مسئله پذیرفته بودند.

این تحقیق که در Psychiatry Research منتشر شد، با استفاده از داده‌های NAPLAN به‌دست‌آمده از ثبت‌های آموزشی و بهداشتی در نیو ساوت ولز، ارتباط بین عملکرد ضعیف مدرسه را در کودکان مادرانی که در طول دوره‌های قبل از تولد و پس از تولد بستری شده‌اند، بررسی کرد.

دکتر Getinet Ayano، نویسنده اصلی، از دانشکده بهداشت جمعیت کرتین، گفت که سلامتی مادر در دوران بارداری و پس از تولد برای مادر و فرزندانش مهم است.

دکتر آیانو گفت: اختلالات روانپزشکی، مانند اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی، می تواند در دوران پیش از تولد رخ دهد، شواهد اخیر نشان می دهد که بیش از دو سوم زنان مبتلا به اختلالات روانپزشکی نیز والدین هستند.

پس از تنظیم سایر عوامل خطر مانند سن، وضعیت تاهل و وزن هنگام تولد، مطالعه ما توانست ارتباط مستقیمی را بین مادرانی که با این نوع شرایط و عملکرد تحصیلی ضعیف تا سن 14 سالگی (سال نهم) در بیمارستان بستری شده بودند، در کودکانشان، در مقایسه با فرزندان مادرانی که چنین بستری نشده اند نشان دهد.

مطالعه ما همچنین نشان داد که پسران در مقایسه با دختران بیشتر احتمال دارد که عملکرد تحصیلی ضعیف تری را در همه زمینه ها از جمله خواندن، نوشتن و املا تجربه کنند. در نهایت، مطالعه ما نشان داد که تأثیر مادرانی که اختلالات روانپزشکی شدید، مانند اسکیزوفرنی را تجربه کرده‌اند، در مقایسه با سایر اختلالات روان‌پزشکی بیشتر است.

دکتر آیانو گفت این مطالعه یکی از اولین مطالعه‌هایی بود که این ارتباط مستقیم را بررسی کرد و افزود که یافته‌ها نیاز به حمایت آموزشی بهتر از کودکانی را که مادرانشان در این دوره‌های حساس از شرایط روانپزشکی رنج می‌بردند، برجسته کرد.

دکتر آیانو گفت: تحقیقات قبلی نشان می دهد که اختلالات روانپزشکی یا سلامت روان در مادران باردار یا تازه زایمان کرده می تواند تأثیری پایدار بر پیامدهای شناختی، عاطفی و رفتاری کودکان داشته باشد. با توجه به افزایش شرایط سلامت روان در جامعه، این یک موضوع حیاتی است که نیاز به بررسی دارد.

برای اطمینان از اینکه کودکان بهترین فرصت برای یادگیری در مدرسه داده می شوند، استراتژی های مداخله زودهنگام برای حمایت از کودکانی که مادرانشان سابقه روانپزشکی قبل یا بعد از زایمان داشته اند، مورد نیاز است.

تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه چرا فرزندان مادران مبتلا به اختلالات روانپزشکی دوران بارداری در معرض خطر افزایش یافته برای نتایج آموزشی ضعیف هستند، به ویژه بررسی این موضوع که چرا پسران بیشتر از همه تحت تاثیر قرار می گیرند، مورد نیاز است.

این تحقیق توسط محققان دانشکده سلامت جمعیت کرتین و دانشگاه کوئینزلند انجام شده است.

منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا