توانایی مذاکره و توافق در هوش مصنوعی جدید گوگل

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران آمریکایی وابسته به شرکت گوگل در یک ابداع ارزشمند و پیشرو، موفق به طراحی یک عامل هوش مصنوعی شده اند که می تواند به خوبی در بازی معروف دیپلماسی عمل کرده و موفقیت هایی را بر اساس مذاکره و توافق با دیگران به دست آورد.

محققان آزمایشگاه دیپ مایند متعلق به شرکت گوگل موفق به ساخت و توسعه یک عامل هوش مصنوعی یا AI شده اند که قادر به انجام مذاکره و امضای توافق با دیگران است. این توانایی ها به عامل فوق اجازه می‌دهد که یک بازی تخته ای یا رومیزی معروف به نام دیپلماسی را با موفقیت با دیگر عوامل هوش مصنوعی انجام دهد.

بر اساس گزارش علمی ارائه شده در این خصوص، برای طراحی این عامل هوش مصنوعی، از یک رویکرد یادگیری تقویتی عمیق استفاده شده است که باعث می شود به خوبی بتواند با سایر عوامل هوش مصنوعی برای ایجاد تصمیم ها و برنامه‌های مشترک در هنگام بازی، ارتباط برقرار کرده و همکاری نماید.

بازی دیپلماسی، یک بازی رومیزی محبوب است که همچنین، یک بستر آزمایشی مفید برای تعامل های مشترک را ارائه می دهد و شامل ایجاد ارتباطات پیچیده، مذاکره و تشکیل اتحاد بین بازیکنان است.به گزارش سیناپرس، این ها همان چالش های اصلی برای حوزه هوش مصنوعی بوده اند.

برای انجام یک بازی موفق در دیپلماسی، نیاز به استدلال های مناسب در مورد برنامه های آینده بازیکنان دیگر، تعهدات بین بازیکنان و همکاری صادقانه آن ها وجود دارد.

حالا محققان دیپ مایند موفق به طراحی یک رویکرد یادگیری تقویتی عمیق شده اند که عوامل بازی را قادر می‌سازد تا در مورد اتحادها و برنامه‌های مشترک خود مذاکره کنند.

در این طرح، الگوریتم یادگیری به عوامل هوش مصنوعی اجازه می دهد تا با پیش بینی وضعیت های احتمالی بازی در آینده، با حرکات آتی موافقت کنند و معاملات سودمند را شناسایی نمایند.

به گفته مجریان این پژوهش، یافته‌های فوق به شکل‌گیری اساس مکانیسم‌های ارتباطی انعطاف‌پذیر در عوامل هوش مصنوعی کمک می‌کنند و آن ها را قادر می‌سازند تا استراتژی‌های خود را با محیط تطبیق دهند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در نشریه معتبر Nature Communications منتشر شده اند.

مترجم:رها امیدوار