معاون وزیر علوم: ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه است

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه است، گفت: وزارت علوم باید با نیاز روز جهانی و ملی پیش رود و نیازهای جامعه را برطرف کند و بر این اساس نیازها سطح‌بندی شده و شامل نیازهای جهانی، ملی و محلی بوده که وزارت علوم نیز با رشته‌هایی که نیاز است، جلو می‌رود.

دکتر هاشم داداش‌پور دوشنبه ۱۴ آذرماه در حاشیه بازدید از امکانات، توانمندی ها و زیرساخت های دانشجویی دانشگاه ملایر، افزود: این مرکز آموزش عالی در حوزه‌های مختلف سرآمد بوده و با توجه به گذشت حدود دو دهه از عمرش، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

وی رشد فزآینده دانشگاه را اتفاق مبارکی برای این مرکز علمی برشمرد و افزود: این دانشگاه متناسب با دانشگاهای هم سن خودش موفقیت‌های بزرگی داشته است، از نظر جمعیتی کمبودی ندارد و متناسب با رشته‌های تحصیلی، دانشجویان خود را دارد.

داداش‌پور با بیان اینکه اگر نگاهی به دانشگاه‌های دنیا داشته باشیم تقریباً دانشگاه‌هایی با قدمت طولانی داریم، تصریح کرد: این در حالیست که دانشگاه‌های کشور از نظر قدمت بالا نیستند و اگر به روند رتبه‌بندی دانشگاه های نگاه کنیم، شاهدیم ۱۰ دانشگاه برتر کشور جزء مسن‌ترین دانشگاه‌های کشور هستند و این نشان دهنده این است سن دانشگاه با مطلوبیت آن تناسب دارد.

وی یادآور شد: دانشگاه ملایر از سن خودش بزرگتر نشان می‌دهد و روند خوبی را طی می‌کند، در اغلب مراکز دانشگاهی کشور روند دانشجو کمتر است که نشان دهنده کاهش جمعیت بوده اما دانشگاه ملایر اینگونه نیست و این نشان می‌دهد دانشگاه توانسته خودش را تثبیت کند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه ملایر دارای امکانات ورزشی خوبی است و ما نیز کمک می‌کنیم اعتبار خوبی برای توسعه و تجهیز این حوزه از جمله راه اندازی زمین ساحلی درنظر گرفته شود.

معاون وزیر علوم: ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه است

وی با بیان اینکه ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه است، گفت: وزارت علوم نیز باید با نیاز روز جهانی و ملی پیش برود و نیازهای جامعه را برطرف کند و بر این اساس نیازها سطح‌بندی شده است و شامل نیازهای جهانی، ملی و محلی بوده که وزارت علوم نیز با رشته‌هایی که نیاز است ،جلو می‌رود.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: برای نمونه در ملایر متناسب با محلی که وجود دارد، دانشگاه باید خود را با آن منطبق کند و در این دانشگاه مرکز تحقیقات مبل منبت و انگور را داریم و در مناطق دیگر کشور نیز با توجه به نوع محیط زیست و نیاز منطقه رشته‌های محلی آن منطقه ایجاد شده و یا در آینده ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم باید پاسخگوی نیازها باشد و در مرزهای جهانی نیز از مرزهای دانش عقب نماند که خوشبختانه در این زمینه موفق بوده‌ایم، در روندی که انقلاب اسلامی مولود آن است و رهبر معظم انقلاب به عنوان پیشقراول این جنبش نرم افزاری را شروع کردند و امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی، در دنیا حرف برای گفتن داریم.

داداش‌پور با اشاره به پیوند صنعت و دانشگاه مطرح کرد: دانشگاه‌های کشور طی سال‌های اخیر پاسخگوی خوبی در این حوزه بوده و هر چقدر صنعت به سمت دانشگاه روی آورده، دانشگاه پاسخ متناسب را داده و این روند در حال طی شدن است و روند قراردادهای صنعت و دانشگاه نیز این را نشان می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به ۱۶ آذرماه به‌عنوان روز دانشجو و نماد استکبارستیزی، گفت: در این روز تعدادی از دانشجویان در مقابله با استکبار آمریکا به شهادت رسیدند که با گرامیداشت این روز برنامه‌های خوبی نیز در سطح دانشگاه های کشور برنامه ریزی شده است.

۳۴ هزار واحد خوابگاه خودگردان به چرخه خوابگاه‌داری بازگردانده شدند

در ادامه رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کاربری خوابگاه های استیجاری و خودگردان در دوران کرونا را یکی از مشکلات خوابگاه های دانشجویی دانست.

دکتر مسعود گنجی گفت: در حال حاضر ضریب خوابگاه دانشجویی کشور ۳۸ درصد است و تلاش می کنیم این ضریب را به ۵۰ درصد برسانیم و در این راستا تاکنون ۳۴ هزار واحد خوابگاه خودگردان به چرخه خوابگاه‌داری بازگردانده شدند.

معاون وزیر علوم: ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه است

وی با اشاره به تحصیل ۶۰۰۰ دانشجو در دانشگاه ملایر بیان کرد: از این تعداد ۱۰۰۰ در خوابگاه های دولتی و ۱۷۰۰ نفر در خوابگاه های استیجاری و خودگردان خارج از مالکیت دانشگاه مستقر هستند و براساس احتیاجات این خوابگاه ها اعتبار درنظر گرفته شده و پس از بازدیدهای امروز، مقرر شد برخی مشکلات خوابگاه ها تا هفته آینده مرتفع شود.

گنجی از اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صندوق رفاه دانشجویان برای پرداخت وام های دانشجویی خبر داد و گفت: این اعتبار برای پرداخت وام ضروری، وام ودیعه مسکن، وام تحصیلی و وام شهریه درنظر گرفته شده است و دانشجویان می توانند تا ۱۶ آذرماه از طریق سایت صندوق رفاه دانشجویان برای دریافت وام تحصیلی، وام ودیعه مسکن و وام شهریه ثبت نام کنند.

دکتر داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان و رئیس صندوق رفاه دانشجویان از پروژه خوابگاهی در حال احداث متأهلان، خوابگاه حضرت خدیجه(س) در دانشکده عمران و معماری و خوابگاه پسرانه حضرت ابوالفضل(ع) در میدان جهاد ملایر، محل طبخ غذا، سلف سرویس و تغذیه  دانشجویان بازدید و از نزدیک با مسئولان و مدیران دانشگاه، مسئولان خوابگاه ها و دانشجویان گفتگو و تبادل نظر کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا