آغاز به کار مجمع بین المللی تمدن های باستانی در عراق

به گزارش سیناپرس،ششمین دوره مجمع تمدن های باستانی روز یکشنبه به میزبانی بغداد، پایتخت عراق آغاز به کار کرد. در این مجمع، نمایندگان کشورهای باستانی از جمله ایران حضور داشته و بر نیاز به ایجاد ساز و کارهای مشترک برای کاهش قاچاق اموال فرهنگی تاکید کردند.

یکی از مهمترین مشکلاتی که کشورهای تاریخی و دارای آثار باستانی با آن رو به رو هستند، بحث قاچاق عتیقه جات و تخریب آثار تاریخی توسط افراد سودجو و قاچاقچیان فرهنگی است. در این میان مجمع بین المللی تمدن های باستانی می کوشد با ایجاد سیاست ها و فرهنگ سازی های لازم در این رابطه، از گسترش این رفتار کاملا مخرب جلوگیری کند.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در مراسم افتتاحیه این رویداد اعلام کرد: این مجمع یک رویکرد دیپلماتیک برای ارتقای مشارکت های استراتژیک بین تمدن ها و فرهنگ ها و همچنین هماهنگی پایدار برای حمایت از تلاش های جهانی در مواجهه با چالش های انسانی و فرهنگی است.

حسین بر لزوم یافتن یک مکانیسم مشترک برای جلوگیری از قاچاق اموال فرهنگی که کشورهای جهان قربانی آن می شوند، تاکید کرد.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: اقدامات خرابکارانه و تجارت غیرقانونی توسط گروه افراطی دولت اسلامی (داعش) در عراق انجام شد ولی این اقدامات کورکورانه نمی تواند تاریخ و تمدن هایی را که هزاران سال را در بر می گیرد، پاک کند.

به گفته این مقام ارشد دولت عراق، این کشور توانسته است بیش از ۱۸ هزار اثر باستانی مربوط به دوره های مختلف تاریخی را از طریق همکاری با شرکا و دوستانش بازگرداند.

وی ابراز امیدواری کرد: این مجمع همکاری های دو جانبه و چند جانبه میان کشورها را برای هماهنگی بازگرداندن آثار مسروقه و همچنین محافظت از آن اموال تاریخی در برابر هرگونه قاچاق غیرقانونی افزایش دهد.

در خاتمه گفتنی است ده کشور عراق، چین، مصر، ایران، یونان، ایتالیا، پرو، بولیوی، ارمنستان و مکزیک با حضور میگل آنجل موراتینوس، نماینده عالی اتحاد تمدن های سازمان ملل متحد در این مجمع شرکت کردند.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نیز در راس هیاتی از کشورمان در این رویداد حضور دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا