سلول های ایمنی رایجی که گاهی اوقات از بهبود روده جلوگیری می کنند

به گزارش سیناپرس همدان، سلول های B برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی حیاتی هستند. با این حال، محققان مؤسسه کارولینسکا نشان داده‌اند که آنها گاهی اوقات می‌توانند بیش از آنکه مفید باشند، ضرر داشته باشند، زیرا تعداد آنها پس از آسیب روده به شدت افزایش می‌یابد و از بهبود بافت جلوگیری می‌کند. نتایج، که در مجله Immunity ارائه شده است، می تواند برای درمان بیماری التهابی روده مهم باشد.

سلول‌های B نوعی از گلبول‌های سفید هستند که تا حدودی با تولید آنتی‌بادی‌هایی که به باکتری‌ها و ویروس‌ها حمله می‌کند، عملکرد مهمی در سیستم ایمنی دارند. تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری التهابی مزمن روده (IBD)، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، تعداد سلول های B بسیار بیشتری در روده خود نسبت به افراد سالم دارند.

بنابراین پیشنهاد شده است که سلول های B ممکن است بر شدت این بیماری ها تأثیر بگذارند. محققان موسسه کارولینسکا در سوئد، اکنون تلاش کرده‌اند کشف کنند که آیا سلول‌های B به IBD کمک می‌کنند یا خیر.

محقق اصلی ادواردو ویلابلانکا، دانشیار دپارتمان پزشکی (Solna)، موسسه کارولینسکا می گوید: ما توانسته ایم نشان دهیم که جمعیت سلول های B در روده بزرگ، به شدت در طول بهبودی ضایعات روده بزرگ افزایش می یابند و این سلول ها عمدتا در مناطقی که آسیب شدیدتر است تجمع می کنند. این به نوبه خود از تعامل بین دو نوع سلول دیگر، سلول های استرومایی و اپیتلیال، که برای بهبود بافت مورد نیاز است، جلوگیری می کند.

محققان یک مدل تجربی از کولیت و بافت بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو را با استفاده از طیف وسیعی از روش‌ها برای تجزیه و تحلیل جمعیت‌های سلولی مورد مطالعه قرار دادند. آنها به ویژه با تمرکز بر چگونگی تأثیر سلول‌های B بر بهبودی مخاط روده، دریافتند که موش‌هایی که فاقد سلول‌های B هستند، خیلی سریع‌تر از موش‌های معمولی پس از آسیب روده بهبود می‌یابند. این یافته، که بیان می کند سلول های B در التهاب روده بزرگ بیشتر از اینکه مفید باشند آسیب می رسانند، می تواند برای درمان IBD مهم باشد.

داروهایی که سلول های B را تحت تأثیر قرار می دهند

گوستاوو موناستریو، پسا دکترای گروه تحقیقاتی دکتر ویلابلانکا در موسسه کارولینسکا و یکی از نویسندگان برجسته در این حوزه، می‌گوید: در حال حاضر داروهای تأیید شده‌ای وجود دارند که بر پاسخ سلول‌های B تأثیر می‌گذارند و برای سایر بیماری‌ها نیز استفاده می‌شوند.

ما اکنون می خواهیم آزمایش کنیم که آیا تخلیه سلول های B در پنجره های زمانی خاص می تواند روی IBD نیز موثر باشد یا خیر. ما همچنین باید دریابیم که آیا تجمع سلول‌های B می‌تواند، مثلاً با تغییر ترکیب باکتری‌ها در دستگاه گوارش، اثرات مفید بلندمدتی داشته باشد.

این مطالعه در ژورنال Immunity منتشر شد.

منبع: medicalxpress