رونمایی از جدیدترین تکنولوژی هواپیمای جنگنده در آمریکا

به گزارش سیناپرس، مقامات نیروی هوایی و شرکت هوافضای ایالات متحده به نام نورتروپ گرومن (Northrop Grumman) در مراسمی به صورت آنلاین از پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا از جدیدترین هواپیمای ناوگان ایالات متحده رونمایی کردند.

به گفته مقامات نیروی هوایی ارتش ایالات متحده، پس از اینکه بمب افکن جدید که توسط نورتروپ گرومن ساخته شده، وارد خدمت شود، تبدیل به ستون اصلی ناوگان بمب افکن نیروی هوایی خواهد شد. این هواپیما همچنین اولین نمونه از قابلیت ‌های نسل بعدی هوافضا را ارائه می‌ کند که احتمالاً در دهه‌ های آینده بیشتر رایج خواهند شد.

لوید جی آستین وزیر دفاع آمریکا در مراسم رونمایی این هواپیما گفت: بی- ۲۱ رایدر اولین بمب افکن استراتژیک در بیش از سه دهه گذشته بوده و گواهی بر مزیت های پایدار آمریکا در نبوغ و نوآوری است.

در این راستا، کتی واردن (Kathy Warden) مدیرعامل نورتروپ گرومن، این هواپیما را قوی ترین بمب افکن رادارگریز ساخته شده تا کنون نامید. واردن در ادامه گفت: این هواپیمای آینده نگر نشان دهنده توانایی های ایالات متحده در دوره جدید فناوری و طراحی دیجیتالی است.

نیروی هوایی و نورتروپ گرومن B-21 Raider را در جریان پخش زنده به نمایش گذاشتند، در حالی که هواپیما توسط یک پارچه عظیم پوشانده شده بود. نورپردازی هواپیما در طول مراسم بسیاری از قسمت‌های این بمب ‌افکن را در سایه پنهان نگه داشت، اما طراحی آینده‌ نگر و شبیه بشقاب پرنده آن، قابل مشاهده بود.

البته اطلاعات کمی در مورد قابلیت ها و مشخصات واقعی B-21 وجود دارد و طبق گزارش های اعلام شده، تقریباً تمام جنبه های آن به صورت محرمانه باقی مانده است. گفتنی است که حتی طول بال های هواپیما نیز مشخص نیست، اگرچه با توجه به اندازه ارابه فرود آن همانطور که در هنگام رونمایی مشاهده شد، به نظر می رسد کوچکتر از مدل قبلی خود یعنی B-2 Spirit که دارای طول بال ۵۲ متر است، باشد.

همچنین این هواپیما در مراسم رونمایی فقط از جلو نشان داده شد و هیچ نمایی از قسمت عقب هواپیما به عموم نمایش داده نشد.به گزارش سیناپرس، این امر بدان معنی است که اطلاعات کمی در مورد اگزوزهای موتورهای آن وجود دارد که می تواند سرنخ هایی از سیستم پیشرانش و متعاقباً قابلیت های پروازی آن ارائه دهد. همچنین این ضعف اطلاعاتی به این معنی است که حتی شکل و ساختار کامل B-21 مشخص نیست.

همانطور که پیشتر اشاره شد، به دلیل امنیتی بودن، جزییات این هواپیما در مراسم رونمایی نشان داده نشد که احتمالاً نشان می دهد که تولید B-21 دارای تکنیک های ساخت پیچیده و مواد پیشرفته جدید است. همچنین آنتن ‌ها و سیستم ‌های داده مستقیماً در بدنه هواپیما ساخته می ‌شوند. این امر حاکی از یک انقلاب عظیم از نظر قابلیت رادارگریز بودن است که تشخیص هواپیما با رادار و سایر حسگرها را دشوارتر می کند.

در حالی که نورتروپ گرومن برخی اطلاعات طبقه بندی شده در مورد این جت جدید رادارگریز را منتشر کرده، اما این اطلاعات فقط به یک سری از کلیات در مورد قابلیت‌های هواپیما محدود می ‌شوند. به گفته مقامات ارتش B-21 که با نسل بعدی فناوری نامرئی، قابلیت های شبکه پیشرفته و معماری سیستم های باز توسعه یافته است، برای نبردهایی با سطح تهدید بالا بهینه شده است.

آنچه شناخته شده این است که B-21 می تواند با خدمه یا بدون خدمه عملیاتی شود و برای حمل مهمات معمولی و هسته ای مجهز است. این هواپیما با آنچه به عنوان معماری سیستم های باز شناخته می شود، طراحی شده است، به این معنی که می توان آن را با قابلیت ها و زیرساخت های جدید به سرعت ارتقا داد.

همچنین مشخص شده که B-21 ۶۹۲ میلیون دلار هزینه دارد. نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است که به دنبال ساخت و استفاده حداقل ۱۰۰ فروند B-21 Raider است.

به گزارش سیناپرس، انتظار نمی رود اولین پرواز B-21 تا قبل از سال ۲۰۲۳ اتفاق بیافتد. در حال حاضر شش نمونه از این هواپیما در مراحل مختلف ساخت و توسعه نهایی در تاسیسات نورتروپ گرومن در کالیفرنیا هستند. هواپیمای نمایش داده شده در مراسم رونمایی، قبل از پروزا و عملیاتی شدن، ابتدا برای آزمایش زمینی موتورها و زیرسیستم های خود استفاده خواهد شد.

مترجم: محسن فلاحی پناه

منبع: space

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا