سربازان دوره‌های مهارتی و کارآفرینی را فرصتی برای اشتغال در آینده ببینند

رییس جهاددانشگاهی در چهارمین پیش نشست تخصصی همایش ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با تاکید به اینکه با برگزاری دوره‌های مهارتی و کارآفرینی در دوران خدمت نظام‌وظیفه می‌توانیم سربازان را به آینده امیدوار کنیم گفت: سربازان این دوره‌ها را به‌عنوان فرصتی برای اشتغال در آینده ببیند.

دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در چهارمین پیش نشست تخصصی همایش ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح که صبح روز یکشنبه 13 آذرماه در دفتر مرکزی این نهاد با حضور معاون جوانان وزیر ورزش، مشاور عالی فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی نیروهای مسلح با موضوع اشتغال مؤثر کارکنان وظیفه برگزار شد از دوره‌های مهارتی و کارآفرینی در دوران خدمت نظام‌وظیفه به‌عنوان فرصتی برای اشتغال در آینده نام برد.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه درگذشته این تصور بود که دوران سربازی فقط به دوره‌های نظامی اختصاص دارد ادامه داد: اما با ارائه این آموزش‌ها، آنها مهارت‌های زندگی را فرامی‌گیرند.

وی بابیان اینکه جهاددانشگاهی دارای تجربیات ارزشمندی درزمینه برگزاری دوره‌های آموزش کارآفرینی است ادامه داد: یادگیری پله اول ترقی است و افراد به‌واسطه آموزش و یادگیری انگیزه پیدا می‌کنند.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه خوشبختانه مباحث دوره‌های مهارت‌آموزی سربازان به‌خوبی طراحی‌شده است افزود: به‌طور مثال آموزش سواد رسانه‌ای که این روزها اهمیت آن را در جامعه می‌بینیم از این جمله آموزش‌هاست. همچنین  بحث‌های حقوقی و مالی که برای راه‌اندازی کسب‌وکار مفیدند به سربازان آموزش داده می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی و بیان اینکه دلیل موفقیت کشورهای پیشرفته نیروی انسانی آن‌هاست افزود: امیدوارم با تلاش‌های انجام‌شده،دوران سربازی تبدیل به خاطرات خوبی برای سربازان شود و این دوره‌های فرصتی برای  ورود به بازارکار در آینده باشد.

نیاز به مهارتی داریم که نفع کل جامعه در آن دیده شود

دکتر یامین پور نیز در این مراسم با بیان اینکه خداقوت عرض می‌کنم خدمت جهاددانشگاهی که بار اصلی این مأموریت و زحمت بر دوش این عزیزان است گفت: بر اساس گزارش‌ها هزاران جوانی که در دوران سربازی هستند از این آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند.

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: آن چیزی که به‌عنوان مهارت در کشور در حال آموزش دادن است و آن چیزی که فهمیده می‌شود تا حدود زیادی تحت تأثیر مباحث نئولیبرالیسم است، یعنی اساساً ایده موفقیت فردی و پیشینه کردن نفع شخصی در نظر گرفته می‌شود.

دکتر یامین پور بیان کرد: این نگاه به چیزی به‌عنوان جامعه اعتقاد ندارد و جامعه را مجموعه افراد می‌داند. اما ما کاملاً متفاوت به این موضوع نگاه می‌کنیم و بخشی از مشکلات کشور نیز ناشی از این اتفاق است که افراد با ایده‌های پیشینه کردن نفع شخصی پیوندهای اجتماعی را زیرپا می‌گذارند.

وی با بیان اینکه نیاز به‌نوعی مهارت داریم که تولید نفع جمعی برای کل جامعه و خیر عمومی را هم در آن دیده شود افزود: این مفاهیم را باید در این دوره‌ها بگنجانیم تا با آموختن آن نفع فردی ذیل نفع جمعی تحقق پیدا ‌کند.

سرباز، مهارت و اشتغال سه موضوع حاکمیتی کشور است

در ادامه سردار موسی کمالی مشاور عالی فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی نیروهای مسلح، ضمن تشکر از جهاددانشگاهی و  وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: سرباز، مهارت و اشتغال سه موضوع ملی اساسی و حاکمیتی کشور است که قصد داریم در همایش ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح که ۲۸ آذرماه برگزار می‌شود در مورد آن‌ها بحث و گفت‌وگو کنیم. 

وی در ادامه در رابطه با اهداف برگزاری این همایش گفت: فرهنگ‌سازی، تبلیغ و ترویج سرباز، مهارت و اشتغال و استفاده از نظرات صاحب‌نظران و اندیشمندان در رابطه با سرباز، مهارت و اشتغال دو هدفی است که برای این همایش مدنظر قرارگرفته است.

سردار کمالی با اشاره به ارسال ۹۵۰ اثر به دبیرخانه این همایش ادامه داد: بحث اشتغال و اثرپذیری سرباز و اثرگذاری سربازی در اشتغال فرد چیزی است که از ابعاد مختلف می‌تواند موردبررسی قرار گیرد. 

وی افزود: سربازی باعث تقویت روحیه، افزایش قناعت در جوانان و رشد مسئولیت‌پذیری می‌شود.

 سردار کمالی ادامه داد: مهارت فردی باعث سلامت جسمی و روحی جوانان می‌شود و تک‌تک این‌ها در زندگی افراد مؤثر است.

مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر این‌که سربازی ازنظر اجتماعی باعث تعلق سرزمینی و ملی می‌شود، تصریح کرد: سربازی پلی میان مسائل رؤیا پردازانه به واقعیت زندگی و اجتماعی است. سربازی هویت اسلامی را ارتقا می‌بخشد و تعامل اجتماعی را افزایش می‌دهد. سربازی یک نوع ملت‌سازی است. ما در ملت‌سازی مشکل داشتیم که سربازی می‌تواند این مشکل را حل کند.

وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن توجه کنیم مشارکت مردمی در امر دفاع  است که سربازی این بستر و ظرفیت را فراهم می‌کند تا جوانان به‌عنوان بال‌های مردمی در کنار نیروهای مسلح قرار بگیرند.

سردار کمالی بیان کرد: در طرح مهارت‌آموزی قصد داریم تا سربازان یک مهارت تخصصی و پنج مهارت عمومی را آموزش ببینند.

مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: نیروهای مسلح بستری را برای همه سازمان‌ها فراهم کرده است تا به کمکشان بیاید به دو معضل عدم مهارت جوانان و بیکاری کمک کنند تا مشکل حل شود.

استفاده از تمام ظرفیت های جهاددانشگاهی در طرح سرباز ماهر

دکتر محمد محسن غفوریان نادرنژاد سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در سخنانی اظهار کرد: خداقوت عرض می کنم به تمام دوستان که در یک مسیر مقدس در حال تلاش هستند.

سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی ادامه داد: امیدوارم به عنوان جهاددانشگاهی بتوانیم به سهم خودمان برای این مساله که برای نظام دارای اولویت است کمکی کنیم و این همکاری همچنان بهتر از قبل ادامه پیدا کند.

در ادامه دکتر محمد صادق بیجندی معاون سابق آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز در سخنانی اظهار کرد: طرح سرباز ماهر که اصل فرمایش رهبری است، برای بهینه سازی دوران خدمت سربازی و اثربخشی بیشتر این دوره ها، یک همت ملی و هم افزایی ملی در همه بخش ها با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح بود.
وی افزود: در این طرح سعی شده است از تمام ظرفیت های جهاددانشگاهی برای تحقق فرهنگ سازی و اهداف تبیین شده برای این حوزه به نحو احسن استفاده شود. 

برگزاری دوره توانمندسازی مهارتی برای بیش از 700 هزار سرباز

امیر کهراری تبار معاون طرح و برنامه توسعه قرارگاه مهارت آموزشی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در این نشست اظهار کرد: مشکل فلسفه اسلامی آن است که نتوانسته ایم آن را امتداد ببخشیم. امتداد بخشی به فلسفه اسلامی تکلیف بسیار والایی است که بر همه ماست که این موضوع را بیش از پیش جدی بگیریم و در این مساله قدم برداریم.
وی افزود: برای امتدادبخشی به این موضوع 39 کارکرد را در حوزه سربازی دیدیم که یکی از آنها توانمندی توانمندسازی مهارتی و ارتقای شایستگی حرفه ای است. 
امیر کهراری تبار ادامه داد: طبیعتا اگر می خواستیم این 39 کارکرد را با هم انجام دهیم سنگ بزرگی بود و ما از جهت تبرک توانمندسازی مهارتی که دغدغه جدی در این حوزه بود را مبنا قرار دادیم که در راستای تکمیل زنجیره ارزش دغدغه رهبری در حوزه سربازی بتوانیم الگو بگیریم برای پیاده سازی باقی کارکردها. در همین راستا قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح ایجاد و بیش از 27 تفاهم نامه با دستگاه های مختلف نیز منعقد شد. 
وی بیان کرد: در حوزه توانمندسازی مهارتی بیش از 700 هزار نفر از سربازان آموزش های تخصصی و مهارت های عمومی را طی کردند.

ترکیب نوآورانه 3 موضوع مهارت آموزی، نظام وظیفه و دوران جوانی در طرح مهارت آموزی

مهندس پرهیزکار عضو هیات علمی جهاددانشگاهی اظهار کرد: طرح مهارت آموزی ترکیب نوآورانه 3 موضوع مهارت آموزی، نظام وظیفه و دوران جوانی است که با انجام آن یک کارآفرینی بزرگ اتفاق افتاده است.
وی با تاکید بر این که آموزش مهارت می تواند در آینده شغلی و سرمایه اجتماعی تاثیرگذار باشد، گفت: مهارت های پایه یک حلقه مفقوده در نظام ملی مهارت است.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی ادامه داد: یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن کارهای ما همان مهارت آموزی است در حالی که در دیگر کشورها سرمایه گذاری اصلی دولت در حوزه مهارت های اشتغال پذیری است.

اشتغال محصول بازار مهارت است

رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با اشاره به این که اشتغال محصول بازار مهارت است، گفت: راه حل مشکل اشتغال و مهارت آموزشی وام نیست.

دکترازوجی به افزایش تعداد شاغلین مرد طی 10 سال گذشته و اثرگذاری سیاست های اشتغال اشاره کرد و افزود: مطابق آمارهای رسمی کشور، افزایش تعداد شاغلین مرد در مقاطع دیپلم و پایین تر تفاوت اساسی با مقاطع بالاتر از دیپلم وجود نداشته است.

در ادامه مدیرکل بودجه وزارت اقتصاد و دارایی اظهار کرد: در راستای توانمندسازی سربازان قرار شده است که تفاهم نامه ای منعقد شود تا این توانمندسازی را انجام دهیم. در حال حاضر این امکان به همراه منابع مالی آن موجود است تا بتوانیم از این فرصت استفاده کرده و نیروی کار مد نظر را تربیت کنیم و با یک سازو کار آن ها را به شهرک های صنعتی معرفی کنیم.

دکتر صیامی ادامه داد: به تمام بانک ها و موسسات مالی اعلام کرده ایم تا افرادی که سابقه بیمه تامین اجتماعی ندارند و 3 سال از فارغ التحصیلی آنها گذشته است در اولویت وام اشتغال هستند و کارفرمایانی که از این نیرو کار استفاده می کنند تا سقف 4 میلیارد تومان می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا