وقتی هوش مصنوعی اختیار امور را به عهده می‌گیرد

به گزارش سیناپرس،60کارمند فیس بوک به دلیل انتخاب «تصادفی» توسط هوش مصنوعی اخراج شدند. وضعیتی که قبلاً رخ داده و ممکن است در سایر کشورها نیز تکرار شود.

«تصادفی» اصطلاحی است که برای 60 کارمند شرکت مشاوره Accenture استفاده شده است؛ 60 کارمندی که در تاریخ 16 اوت، فهمیدند توسط هوش مصنوعی اخراج شده‌اند. بر اساس گزارش دیلی‌میل درباره این موضوع،‌ این شرکت خدماتی را در زمینه واسطه‌گری وامور تجاری به گروه متا ارائه می‌دهد. کارمندان مذکور که شرکت با استفاده از هوش مصنوعی آنها را اخراج کرد، با فیس بوک کار می‌کردند.

این اخراج‌های سریع اپیزود جدیدی از موج بازسازی است که بر بخش فناوری تأثیر می‌گذارد. و استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش هزینه‌ها، منحصر به Accenture و Meta نیست. برعکس، چندین مورد مشابه قبلاً در گروه‌های بزرگ دیگر مشاهده شده است. به گزارش سیناپرس، مانند آمازون که قبلاً با استفاده از هوش مصنوعی برای استخدام و اخراج افراد تحویل‌دهنده خود جنجال ایجاد کرده بود، خبری که روزنامه بلومبرگ در سال 2021 آن را فاش کرد. اخیراً نیز شرکت روسی Xsolla از الگوریتمی برای اخراج 150 کارمند خود در طول بازسازی استفاده کرد، اتفاقی که در پایان سال گذشته افتاد.

هوش‌های مصنوعی جدید، قاتل هزینه‌ شرکت‌ها

با این حال، گسترش این روش‌های جدید استخدام و اخراج، تحولی در شیوه‌ کار در بخش منابع انسانی ایجاد کرده است. اسما مهلا، کارشناس اقتصاد دیجیتال و گافام (مختصر نام شرکت‌های گوگل، آمازون، فیس‌بوک، اپل و مایکروسافت) می‌گوید: «این همان چیزی است که من آن را تکنوداروینیسم می‌نامم: در این گروه‌های بزرگ، ما فقط بهترین‌ها و کسانی را که به پروژه پایبند هستند، نگه می‌داریم».

او سخنرانی 30 ژوئن مارک زاکربرگ را مثال می‌زند، جایی که مدیرعامل اعلام کرد که می‌خواهد فشار را بر برخی کارمندان «که جایی ندارند» در متا افزایش دهد، در زمانی که گروه نتایج ناامیدکننده‌ای را منتشر می‌کند. اسما مهلا در واکنش به این موضوع می‌گوید: « صنعت فناوری بازاری است که در زمان محدود شده است. روسای گافام اغلب بر این باورند که خودکارسازی حداکثر عملکردها از جمله اخراج و استخدام به آنها اجازه می‌دهد در مقایسه با رقبای خود تیزبین باشند. و این یعنی کاهش هزینه‌های منابع انسانی».

به اعتقاد این پژوهشگر، این مسئله صرفاً یک تحول در تخصیص وظایف خاصی است که قبلاً «ارزش افزوده» در نظر گرفته می‌شد و بنابراین برای انسان محفوظ بود. اما این کارکردها همیشه وجود داشته است، او ادامه می‌دهد: «در ایالات متحده، به این افراد قاتل هزینه می‌گفتند. شرکت‌های بزرگ از آن‌ها خواستند تا برنامه‌های تعدیل نیرو را اجرا کنند، کاری که IA در نهایت برای گافام انجام می‌دهد».

از سوی دیگر، به گفته مهلا، اصلی‌ترین مسائل اخلاقی در زمان طراحی الگوریتم، مطرح است: «اصولاً این انسان است که هوش مصنوعی را طراحی می‌کند. با این حال، طراح باید نظراتی داشته باشد که بر سفارشات داوطلبانه القا شده در الگوریتم تأثیر بگذارد و آن را اعمال کند.»

البته فرآیند اخراج نیروی کار، صرفا اعلام اسامی آنها نیست. بر اساس قوانین کار که در بیشتر کشورهای جهان اعمال می‌شود، اخراج نیروی کار شامل مراحل دیگری نیز هست؛ از جمله گفتگو با فردی که اخراج می‌شود.به گزارش سیناپرس، کارولین دیار، پژوهشگر مدیریت منابع انسانی در این باره می‌گوید: «در حال حاضر دستیابی به مراحل گفتگو و مذاکرات توسط یک هوش مصنوعی دشوار است اما در آینده «غیر ممکن» نیست. اگر فردا یک هوش مصنوعی دارای شخصیت حقوقی شود، می‌تواند جایگزین کارفرما در بسیاری از وظایف شود، اما در حال حاضر قانون کار هنوز مانند یک سپر مانع تحقق چنین انتظاری است».

هوش مصنوعی و استخدام

زمینه دیگری که انتظار می‌رود به زودی، شاهد فعالیت هوش مصنوعی در آن باشیم، بخش استخدام نیرو در منابع انسانی است. بررسی رزومه‌ها و انتخاب مناسب‌ترین گزینه می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود. به این ترتیب، عناصری نظیر سلیقه شخصی، غرض‌ورزی، تعصبات فردی و… دیگر در استخدام افراد نقش نخواهند داشت. البته ممکن است زمان قابل‌توجهی تا رسیدن به این نقطه نیاز باشد.

منبع: روزنامه فیگارو

مترجم: زهرا علی‌دوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا